Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (tv) og Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (midt) er enige om, at det haster med en udvidelse af E45. Specielt motorvejsstrækningen fra Randers i nord til Horsens i syd. Foto: Martin Dam Kristensen

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (tv) og Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (midt) er enige om, at det haster med en udvidelse af E45. Specielt motorvejsstrækningen fra Randers i nord til Horsens i syd. Foto: Martin Dam Kristensen

E45-udvidelse banker kraftigt på i 2015

En udvidelse af E45-motorvejen omkring Aarhus står højt på listen både på rådhuset og på Christiansborg i valgåret 2015

Af
Louise Nyvang Burmeister

Grethe Madsen

Grethe Bo Madsen

“Vi skal have den udvidelse af E45 i 2015”.
Sådan lød den meget klare melding fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) , da han i sidste uge inviterede repræsentanter fra erhvervs- og kulturlivet til såkaldt nytårsbriefing på Aarhus Rådhus.
Og ifølge borgmesteren er der flere gode grunde til at en udvidelse vil blive vedtaget i år.
“De 11 østjyske kommuner, som er gået sammen i Business Region Aarhus, står samlet skulder ved skulder og lægger pres på Christiansborg for at få den her udvidelse. Alle har det, som det allerøverste punkt på deres dagsorden, og vil benytte enhver anledning til at bringe det på bane,” siger Jacob Bundsgaard, som Lokalavisen fangede netop på E45, da han var på vej mod Aalborg.
Det er især på strækningen fra Randers i nord til Horsens i syd, at en udvidelse haster, mener han.
“Hvis man skal skabe vækst i Danmark, så nytter det ikke noget, at man hver eneste dag spilder tid i kø på E45. Hvis man kigger på det objektivt og går ud over sognerådspolitik, så viser den samfundsmæssige forrentning, at en investering i den her strækning helt afgørende vil give det bedste afkast,” siger Jacob Bundsgaard.
Tror du, at det vil lykkes i år, fordi 2015 er et valgår?
“Nu er det jo et nationalt valg, så mange ting spiller ind. Men det er i hvert fald vigtigt, at de østjyske folketingspolitikere står skulder ved skulder og tilkendegiver, at de vil kæmpe for en udvidelse, både før og efter et valg,” understreger han.

Trafikken sander til om få år

Lidt længere mod syd er Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (S) - som Lokalavisen tilfældigvis også fanger på E45 - fuldstændig enig i, at E45 skal have første prioritet, når der gives penge ud til transportområdet.
“Det er lige før vi kender datoen for, hvornår trafikken på E45 sander helt til, og her taler vi ikke længere fremme end 2018-2019. Da vil trafik-mængden være så stor, at det vil være en utålelig situation på E45. Derfor gør vi et kæmpearbejde for at få det på den landspolitiske dagsorden,” siger Jørgen Gaarde og henviser til samarbejde i de 11 kommuner i Business Region Aarhus, som han er formand for.

Kørsel i nødsporet

“En udvidelse af E45 står meget højt på vores ønskeliste. Den er ikke hjemme endnu, og derfor skal vi sørge for at holde en konstant pres, indtil vi kan tage hul på første strækning af en udvidelse,” understreger han og peger på, at det er vigtigt at de lokale folketingspolitikere er lydhøre overfor trafikproblemerne på E45.
Lykkes det ikke i første omgang at få flere spor på E45, kan en løsning blive at tage nødsporet i brug som ekstra vejbane i myldretiden.
“En anden mulighed er at udvide i midterrabatten. Nogle steder er der faktisk plads til et ekstra spor her, og det er en bedre løsning end at køre i nødsporet,” siger Jørgen Gaarde.

Udvidelse er realistisk i 2015

En af de lokale Folketingspolitikere, der er meget lydhøre overfor udfordringerne på E45 er Fatma Øktem (V), der bor i Tilst. Hun er mindst lige så optaget som de to borgmestre af at få udvidet E45.
“Hver dag rykker jeg vores ordfører i ærmet og sikrer mig, at det står højt oppe på Venstres liste,” siger Fatma Øktem og tilføjer, at de indfaldsvejene til byerne også skal være klar til den øgede trafik.
“Jeg garanterer, at jeg kæmper hver dag for at få den udvidelse, men så må borgmestrene også sørge for, at de stopfyldte indfaldsveje til blandt andet Aarhus også bliver udvidet, ellers får vi ikke optimal nytte af en større motorvej,” siger Fatma Øktem.
Hun mener, at det er realistisk, at udvidelsen bliver vedtaget i 2015.

null

Publiceret 16 January 2015 12:00