Portrætfoto af afdøde i kirken giver trøst og nærvær, mener fotograf, der nu tilbyder at komponere sådanne fotos. Foto: Kirsten Adler.

Portrætfoto af afdøde i kirken giver trøst og nærvær, mener fotograf, der nu tilbyder at komponere sådanne fotos. Foto: Kirsten Adler.

Det sidste portræt

Et særligt komponeret foto ved kisten i kirken hjælper efterladte med at huske deres kære som de var, mener fotograf

Af
Erland Rasmussen

Erland Rasmussen

Et genkendelsens smil om læben, mens tankerne tager en tur ned ad Mindernes Allé.
Det er blandt andet den reaktion, fotograf Kirsten Adler, Hørning, håber at kunne skabe hos efterladte, når de sidder i kirken for at tage afsked med en af deres kære.
Som noget nyt i Danmark tilbyder Kirsten Adler at lave et særligt bearbejdet portrætfoto af afdøde.
Billedet kan efterfølgende stå på kisten eller et andet fremtrædende sted under ceremonien, ligesom de pårørende kan tage det med hjem.

Et respektfuldt minde

Udgangspunktet for portrættet er et billede, der er taget af afdøde i live, men som bliver bearbejdet i en kunstnerisk blanding af flere billeder med eksempelvis en solopgang eller andet som baggrund, der giver et samlet nyt, unikt billede.
Formålet er at huske afdøde i live, understreger fotografen.
“Ideen er at skabe billedet af afdøde, som vedkommende var. Det, der kendetegnede ham eller hende. Så når man ser billedet, tænker man, smiler måske, genkender og mindes. Et respektfuldt og værdigt minde,” mener Kirsten Adler.
Fotografen konstaterer, at de fleste helst vil undgå at tænke på døden.
“Når vi så alligevel må til en begravelse, konfronteres vi med kisten, som næsten udsletter billedet af afdøde,” siger Kirsten Adler.
Hun henviser til, at folk i mange andre sammenhænge vælger at blive portrætteret til store begivenheder i livet.
“Hvorfor skulle man ikke også få lavet ”Det sidste portræt” som en arv til de efterladte og som en trøst og et nærvær under ceremonien?, argumenterer Kirsten Adler.
Fænomenet med at vise billeder af afdøde er ifølge Kirsten Adler meget anvendt i USA, og hun mener, at der er begyndende tendenser i Danmark på at personliggøre livets afslutningsritual.
Kirsten Adler fik ideen til sin fars bisættelse, hvor hun lavede et nyt portræt på baggrund af et ældre foto kombineret med et stemningsfuldt naturbillede.

Publiceret 01 December 2014 12:00