Er det bevidst svindel når RockShoppen.dk i Gl. Rye gang på gang ikke har været i stand til at levere en vare og heller ikke har betalt pengene retur.
Det er spørgsmålet, når retten i Viborg tirsdag 30. september behandler straffesagen mod indehaveren af butikken, Bo Bruno Lisbjerg.
Anklager Camilla Berg fra Midt- og Vestjyllands Politi oplyser, at anklageskriftet omfatter syv forhold, hvor Bo Bruno Lisbjerg er tiltalt for bedrageri. Dertil kommer et tillæg med endnu et forhold. Samtidig oplyser John Mortensen fra Sydøstjyllands Politi, at yderligere seks forhold er sendt til anklagemyndigheden.
Anklageskriftet lyder på, at Bo Bruno Lisbjerg via hjemmesiden RockShoppen.dk svigagtigt har fået folk til at købe varer, selvom han savner vilje eller evne til at levere varen.
Bliver Bo Bruno Lisbjerg dømt, kan han ifølge Camilla Berg risikere en fængselsstraf.
“Det kan godt blive udfaldet, hvis han er dømt for noget tilsvarende tidligere, eller hvis der er tale om sager af stor beløbsmæssig værdi,” forklarer hun.
Snydt så det basker
På Trustpilot og hos Forbrugerklagenævnet hober klagesagerne sig op.
En hurtig optælling viser over 30 negative anmeldelser på Trustpilot, og hos Forbrugerklagenævnet oplyser forbrugerjurist Henrik L. Sendemark, at man siden 2008 har modtaget 34 klagesager.
En af dem, der har fået medhold i sin klage hos Forbrugerklagenævnet, er Gert Heidemann fra Aarhus. Han bestilte i november 2013 en guitar i RockShoppen.
“Jeg betalte ved bestillingen, men hørte ingenting i mere end 30 dage. Så en dag ringer Bo til mig. Han kan ikke levere guitaren, men hvis jeg betaler 1,200 mere ind, så jeg i alt har betalt 5.070 kroner, så vil han levere en anden guitar. Det gjorde jeg desværre,” fortæller Gert Heidemann.
Først derefter går Gert Heidemann på Trustpilot og ser de mange klager fra folk, der har bestilt og betalt for varer i RockShoppen.dk, men aldrig fået varene leveret.
“Jeg så aldrig skyggen af den guitar, og Bo var derefter umulig at få fat på både på mail og telefon. Jeg føler mig snydt så det basker,” konstaterer han.
Umuligt at komme i dialog
Gert Heidemanns sag minder om de mange andre sager, Forbrugerklagenævnet har modtaget.
“Af de 34 klagersager, vi har modtaget, har forbrugeren vundet i 25 tilfælde. I fire sager er der indgået forlig, i en sag har forbrugeren tabt og i en anden sag har forbrugeren været for passiv. De resterende tre sager har vi stadig under behandling,” fortæller Henrik L. Sedenmark.
Klagesagerne ligner hinanden til forveksling.
“Der er tale om sager, hvor forbrugeren har betalt for en vare, der aldrig er blevet leveret og aldrig har fået sine penge retur. Vi har forgæves forsøgt at komme i dialog med RockShoppens indehaver, men det har ikke været muligt. Vi har sendt mails til ham og vi har ringet til ham. Svaret er altid det samme: Han vil vende tilbage, men det sker bare aldrig,” forklarer Henrik L. Sedenmark.
Til Lokalavisen sagde Bo Bruno Lisbjerg i foråret, at de sager, der var endt hos Forbrugerklagenævnet, handlede om specialbestillinger.
Det er dog ikke et argument, han har brugt overfor Forbrugerklagenævnet, oplyser Henrik L. Sendemark.
“Det er tale om forbrugere, som aldrig har fået den vare, de har betalt for. Så skal de have deres penge tilbage. Længere er den ikke," slår forbrugerjuristen fast.
9 sager på Firmatjek
RockShoppen.dk kom for alvor i søgelyset, da firmaet 18. marts blev hængt ud af Forbrugerklagenævnet i den offentlige gabestok med hele ni sager på Firmatjek.
“Det, at have 34 klagersager hos Forbrugerklagenævnet, er ikke i sig selv noget særligt, hvis man vel at mærke er et meget stort firma. Et stort firma med en stor omsætning vil alt andet lige også have flere klager. Men for et meget lille firma, så er det utroligt mange klagesager. Nu kender jeg ikke omsætningen i RockShoppen.dk, men set i lyset af, at det er en en-mands virksomhed, så lyder 34 klagesager umiddelbart som usædvanligt mange,” understreger Henrik L. Sedenmark.
Føler sig hængt ud
Selv mente Bo Bruno Lisbjerg i foråret, da Lokalavisen talte med ham, at han er blevet hængt uretmæssigt ud.
“Jeg føler mig noget forfulgt. Forbrugerstyrelsen har mange advokater. Jeg er bare mig selv. Det er som at kæmpe mod Goliat," sagde han dengang.
Vi ville gerne have spurgt Bo Bruno Lisbjerg, hvordan han forholder sig til anklageskriftet.
Vi ville også gerne have spurgt, om han har fået noget ud af de stævninger, han i foråret fortalte os, hans advokat havde sendt ud til syv af de klagere, der havde fået medhold hos Forbrugerklagenævnet.
Endelig ville vi også gerne have spurgt ham, hvordan det kan være, at der siden foråret er kommet nye klagesager, selvom han dengang fortalte, at han nu havde ansat en mand til at sørge for kundeservice og hjælpe med at holde styr på sagerne.
Men selvom vi gentagne gange har både ringet og mailet til RockShoppen.dk, er det ikke lykkedes os at komme i kontakt med Bo Bruno Lisbjerg.