Ekspert:

Valgplakater er spild af tid og penge

Valgplakater er gammeldags og har overhovedet ingen effekt på, hvor vælgerne sætter deres krydser, mener kommunikationsekspert Henrik Byager

Af
Martin Warming

Martin Warming

Det flytter ingen stemmer, når politikerne klistrer landets lygtepæle til med valgplakater. Det vurderer kommunikationsekspert Henrik Byager, der mener, at valgplakaterne er spild af både tid og penge.

"Det er jo en tradition. Det er lidt ligesom at pynte sit juletræ, men efter min mening er det slet ikke indsatsen værd. Der er så mange andre faktorer, der spiller ind, når krydset skal sættes, og hvis vi ser 15-20 år frem, så er der ikke noget, der hedder valgplakater mere," spår Henrik Byager, der er kommunikationsrådgiver for en lang række danske og internationale organisationer og virksomheder.

En reminder

Han mener, at det er naivt af politikerne at tro, at de kan score stemmer på en plakat med deres navn og billede på.

"Det er ens oplevelser som borger, der betyder noget, når krydses skal sættes. Er jeg glad for mine børns skole, er jeg tilfreds med vejene, og virker borgmesteren til at være en klovn. Det er ikke valgplakaterne, der gør udslaget," siger Byager.

I bedste fald kan plakaterne virke som en slags reminder om, at der er valg.

"De kan selvfølgelig have en demokratisk funktion som en påmindelse om valget, men det kunne jo også klares ved hjælp af nogle generelle informationsplakater," siger Henrik Byager.

Publiceret 11 November 2009 11:58