Mellemtrinnet på Bjedstrup Skole har arbejdet med personlige døre - døren ind til dem selv. Øverst fra venstre: Mathias Jakobsen 4. kl., Alexander Adelsten Sejten 4. kl., Anders Ottesen Møller Kristensen 4. kl. Nederst fra venstre Freja Winther, 4. kl., Victoria Hausgaard Yde 3. kl., Karen Højer Thybo 3. kl.

Mellemtrinnet på Bjedstrup Skole har arbejdet med personlige døre - døren ind til dem selv. Øverst fra venstre: Mathias Jakobsen 4. kl., Alexander Adelsten Sejten 4. kl., Anders Ottesen Møller Kristensen 4. kl. Nederst fra venstre Freja Winther, 4. kl., Victoria Hausgaard Yde 3. kl., Karen Højer Thybo 3. kl.

Bag de lukkede døre

Hvor kommer vi hen, når vi dør? Hvad sker der inde i mig selv, og hvad er jeg god til? Den slags spørgsmål har elever på Bjedstrup Skole forsøgt at svare på ved at bruge deres praktiske og kreative evner

Af
Af Susanne Secher

I den sidste måneds tid har Bjedstrup Skole arbejdet med et tværfagligt projekt om døre og porte, indgange, udgange og overgange. I spidsen for projektet stod billedkunstner og mesterlærer Birgit Dahlstrup, og for skoleder Kirstin Thomsen har projektet været en succes for både børn og voksne. "Projektet er en modvægt til den tendens, at vi skal kunne teste, måle og veje alt, hvad børn gør. Vi sætter en stor ære i at hæve det faglige niveau, men vi skal også huske det kreative og innovative. Med dette projekt har der været tid til fordybelse, at gøre ting godt og færdigt uden afbrydelser. Børnene har fået lov at blive i inspirationen, mens den stadig brændte i kroppen, og nysgerrigheden stadig var intakt," fortæller Kirstin, som også glæder sig over personalets engagement i det månedlange projekt, som sidste torsdag blev vist frem ved en fernisering for forældre og venner af skolen.

Det kræver mod

Måden med mesterlære har været en stor oplevelse for både børn og voksne på Bjedstrup Skole. Alle har været involveret i den kreative proces, og det er på mange måder anderledes end den måde, undervisning normalt foregår på. "Dét at vi tør prioritere det innovative, det praktiske og det kreative i så lang en proces, det er da modigt i en tid, hvor der er så stor fokus på økonomi. Det bringer fællesskabet i spil, at børnene skal lave fællesprojekter, men samtidig er arbejde også indadvendt og individuelt, når deres egne tanker og holdninger kommer i spil," siger Kirstin.

På mellemtrinnet har eleverne lavet deres egen hoveddør - døren ind til dem selv. På forsiden af døren er der et billede af eleven selv, og dørhåndtaget er valgt efter eget ønske. Indeni har eleverne malet det, som de gerne vil blive bedre til på den ene side og det, som gør dem glade på den anden side. For Karen i 3. klasse var det nemt at vælge indholdet. "Jeg vil rigtig gerne blive bedre til hiphop, for jeg elsker at danse. Og så har jeg tegnet min hund, Bella, for hun er bare så sød," fortalte Karen, som sammen med skolens øvrige elever glæder sig til at vise deres forældre, hvad der gemmer sig bag de lukkede døre.

Publiceret 01 October 2009 08:15