VWs bud i business-klassen Bluemotion 2 holder skansen.

VWs bud i business-klassen Bluemotion 2 holder skansen.

Sparsommelig vindertype

VW Passat Bluemotion 2 viser, at man sagtens kan spare på brændstoffet uden at lide afsavn

Af
Af Jens Overgaard

Der er masser af Passater i gadebilledet. Og det er ikke tilfældigt. VWs bud i business-klassen har nemlig længe været blandt det de professionelle rejsendes absolutte favoritter. Her tæller sportslige, men alligevel komfortable køreegenskaber, høj finish og en førerplads, hvor alt sidder, som det skal.

Derfor var det heller ingen overraskelse, da VW lancerede Bluemotion-modellen, som får mere ud af diesel-dråberne. Den er nu erstattet af Bluemotion2, hvor den bedagede pumpedysediesel er afløst af koncernens spritnye commonrail-maskine på 2,0 liters og 110 heste.


Den bliver bakket op af stop/start, gearskifteindikator, sænket undervogn - som er fintunet til det mere komfortable - og bedre aerodynamik. Noget, som på papiret giver et forbrug på 20,4 km/l mod 18,4 km/l for en almindelig Passat med samme moto og 0,8 km/l mere end den første Bluemotion. Men det hele sker med samme diskretion som en bankmand i en fortrolig samtale.


Hvis det ikke lige var for den ganske anonyme, men effektive, stop/start-teknik, ville du ikke ane, at det her er en sparemodel. Diesel-motoren har nemlig trækkraft og overskud til meste, mens Bluemotion 2 trods den sænkede undervogn virker lige så komfortabel som de andre modeller.


Til en pris fra godt 363.000 kroner er den 30.000 kroner dyrere end sin tjekkiste broder, Superb Greenline, men de penge er godt givet ud. Passat har dog snart været på markedet i tre år. Og den bliver efterhånden presset af nyere konkurrenter som Opel Insignia, Toyota Avensis og Mazda6.


Det kan også ses på det ellers vellykkede design, som begynder at se lidt slidt ud. Derfor taler tiden også for et facelift. Og det ser vi formentligt snart fra VW. Indtil da holder Passat stadig skansen. Ikke alene over for Skoda Superb, men den er trods forholdsvis høje priser, stadig den mest velkørende og helstøbte blandt flokken af business-biler.


redaktion@pola.dk

Publiceret 02 April 2009 03:00