Skoda Superb Greenline og Passat Bluemotion 2 byder begge på spareteknologi. Men der er stor forskel på, hvordan de opleves i hverdagen.

Skoda Superb Greenline og Passat Bluemotion 2 byder begge på spareteknologi. Men der er stor forskel på, hvordan de opleves i hverdagen.

På sparetur ud i det blå – og det grønne

Trods familie-fællesskab er Skoda Superb Greenline og VW Passat Bluemotion 2 vidt forskellige bud på sparebiler i firmaklassen

Af
Af Jens Overgaard

Den unge fyr i BMW'en bremser kraftigt ned, lastbilerne sænker farten, og de andre biler holder mere afstand. Det giver i sandhed street respect at rulle på motorvej E45 i en Skoda i politifarven hvid - og i den kleppert af en Superb-model, som ordensmagten nu indrullerer i flåden. Men der en væsentlig forskel. Mens betjentene kan drøne af sted i en V6 benziner med 260 hk, ager vi mere fornuftigt.

Helt præcist befinder vi os i en Superb Greenline, som er Skodas bud på en spare-limousine i firmabils-klassen. Vi jagter heller ikke banditter, men gode forbrugstal, mens vi følger trafikken og den skarpe forårssol her på motorvejen nord for Århus på vej mod det nordjyske.


Og Skodaen er ikke alene. Med på sporet ruller en VW Passat Bluemotion 2, der er Volkswagens nyeste aftapning af mærkets bud på en sparegris i firmaklassen. Begge får på papiret mere ud af dråberne, og praler med tal, som hedder henholdsvis 19,6 km/l for Skodaen og 20,4 km/l for VW'en.

Fra land i myldretiden

Pæne tal for de to duellanter, der i forvejen har en del laurbær at hvile på: Superb'en har allerede høstet masser af roser for sin ministerbilsagtige komfort, størrelse, finish og pris - men hug for den gumpetunge bag - mens Passaten i flere år har været de rejsendes kæledægge på grund af præcise køreegenskaber, brugervenlighed og grundudstyr - men den bliver dyr, hvis der for alvor skal geares op i motorstørrelse og udstyrsniveau.

I kroner og ører er forskellen også til at få øje på. Mens Skoda Superb Greenline starter fra 322.680 kroner ligger Passat Bluemotion 2 fra 363.000 kroner med grundudstyret Trendline, som meget matcher Skodaen. Vores Passat er med i stationcar-versionen, som vægtmæssigt ligger på linje med Skodaen.


Tag dog ikke fejl. Selv om de to biler kommer fra samme koncern, ligger i samme prisklasse, og byder på forbedringer som højere gearing, sænket undervogn, dæk med mindre rullemodstand og en indikator, som fortæller, hvornår vi skal geare op eller ned, er der stor forskel.


Mens koncernens bedagede 1,9 liters pumpedysediesel på 105 heste tikker i Superb'en, byder 2. generation af Passat Bluemotion på den nye og mere harmoniske 2,0 liter commonrail-diesel på 110 heste - samt stop/start, så motoren stopper, når vi for eksempel holder for rødt lys i fri gear.


Og det er da også netop i bytrafikken, vi første gang mærker forskellen, da vi ruller ud ad landets næststørste by med kurs mod et par hundrede kilometers blandt by, lande- og motorvejskørsel. VW-stop/start-systemet reager nemlig knivskarpt, og slår til og fra omgående ved udkobling.


Det føles hurtigere end vi for eksempel har oplevet det med Kia Ceed og BMW. Noget som batter, når man skal hurtigt af sted myldretiden. Og det sker kraftfuldt med commonrail-dieselmotoren, som trækker blødt fra de lave omdrejninger og hele vejen op. Ved siden af står Superb'en uden stop/start og tikker i tomgang. Og det gør den noget mere højmælt. Selv om Skoda-teknikerne har pakket den ellers skraldende motor umanerligt godt ind, kan den mere end blot anes på turen gennem byen, og der er godt med resonanser.


På vej ud af staden fortæller en lille pil i de to bilers display, hvornår vi skal geare op eller ned. De vil begge hurtigt have os op i femte gear. Mens den løftede pil af en pegefinger er meget kontant med sine påbud i Superb'en, giver Passaten os større råderum. Her spiller fleksibiliteten i den mere moderne Passat-motor ind - og et moment på 250 Nm, som sætter ind allerede ved 1500 omdrejninger mod Superbs tilsvarende, der først sætter ind ved 1900 omdr, giver ganske enkelt en mere harmonisk motor.

Voluminøs Superb'en er den rummelige og lidt teknisk upolerede. Men kvalitet og finish fejler ikke noget. Passat er forfinet i anden generation af Bluemotion-modellen, hvor den nye commonrail-diesel gør det godt.

Voluminøs Superb'en er den rummelige og lidt teknisk upolerede. Men kvalitet og finish fejler ikke noget. Passat er forfinet i anden generation af Bluemotion-modellen, hvor den nye commonrail-diesel gør det godt.

Mere elastik

Det kan mærkes, når indikatoren har lokket os i 5. gear ved de 70-80 km/t. Ved den fart er omdrejningerne så høje, at der ikke er meget saft tilbage i maskinerne. Selv om Skodaens indikator flere gange fik hedeslag og ville have os ned i 4. gear ved landevejshastighed, uantastet om det gik meget godt i 5.

I alle tilfælde har Passaten mere elastik og er for øvrigt også en tand hurtigere i optrækket. Og den fornemmelse holder hele vejen op til motorvejsfart. Umiddelbart er indtrykket dog klart: Du skal næsten køre som en brækket arm for at få påbud fra pilene. Ved almindelig fornuftig føling med motoren, er der belønning med små prikker i displayet.


Vel ude på motorvejen er der ikke tvivl: Begge er klare motorvejs-lokomotiver, som ligger klippefast og lydefrit på vejen. Men det er ikke racere, og vi savnede af og til et 6. gear i begge. Alligevel tager Passaten igen teten. Mens vi tidligere har rost Superb'en for en komfort i Audi-klassen, må tjekkerne her sande, at spareiveren koster. Den sænkede undervogn gør nemlig limoen til en hårdt affjedret sag, som er en fakir værdig.


Mens de andre Superb-modeller er som flyvende tæpper, er der knaster i Greenline: Huller i vejen bumper hårdere igennem, og hvis du rykker i det ellers ganske skarpt styrende rat, er der risiko for søsyge, fordi den stive undervogn giver fornemmelse af at køre i en sæbekasse. Og kryds så lige fingre for, at der ikke er strid blæst. Skuden er nemlig sidevindsfølsom som en skonnert med udspilede sejl.


Her byder Passaten på en bedre afstemt undervogn, hvor du, trods et lavere tyngdepunkt, får stort samme komfort som i andre Passater og fjedre og dæmpere virker markant mindre stålsatte end i første generations Bluemotion fra sidste år.

Mulehårs forskel

På bundlinjen handler det som alt andet om penge. Da vi efter køreturen gør forbruget op, ligger Passaten på et gennemsnit, der hedder 18,5 km/l, mens Superb'en lander et mulehår lavere på 18,2. Begge dele er ikke ringe, set i lyset af den megen by og motorvejskørsel, vi har haft. Men det står også samtidig klart, at det netop er i byen, Passaten henter marginalerne.

Over en kam, og med en prisforskel på 30.000 kroner, er der dog ingen tvivl: Hvis du ikke lige frem går efter størrelsen, så er Passaten det bedste køb, som retfærdiggør merprisen. Den er ikke alene mere komfortabel og har en mere fleksibel og moderne motor, den burde også give en bedre brændstoføkonomi.


At pilen så peger mod Superb'en som favorit, hvis vi snakker om den kraftfulde 170 hestes diesel eller den fine 1,4 liters TSI-benziner på 122 heste er en helt anden sag. Rammerne er der i hvert fald. Street respect må du selv sørge for.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 02 April 2009 03:00