Kostbar Den lille smarte Think bliver med priser fra 290.000 kroner en dyr fornøjelse.

Kostbar Den lille smarte Think bliver med priser fra 290.000 kroner en dyr fornøjelse.

Norsk elbil bliver kostbar

Den lille Think elbil lander på små 290.000 kroner. Den skal i første omgang ikke sælges til private

Af
Af Jens Overgaard

Efter lang tids optakt kan en af tidens mest omdiskuterede elbiler nu købes i Danmark. Den lille norske Think City er nemlig på gaden i den nyeste generation, som gik i produktion i fjor.
Der bliver dog ikke tale om et lavpristilbud selv om elbiler herhjemme er afgiftsfri. Priserne begynder fra godt 290.000 kroner inklusiv moms. Der var ellers lagt op til en startpris fra de 200.000 kroner, hvor man så kunne lease de dyre batterier.

Imidlertid har der været en del økonomisk usikkerhed om fabrikken, og derfor vælger Nellemann, som importerer og sælger bilen, at levere en samlet pakke, hvor man køber batterierne fra starten – de udgør alene 86.000 kroner af prisen.
Derfor er der i første omgang lagt op til, at det udelukkende er kommuner og firmaer, der køber bilen, hvor nogle kan slippe for at betale moms.

"Der er nok ikke mange private, som vil betale 300.000 kroner for bilen. Men på sigt vil der nok være nogle interesserede. Og så tager vi den derfra," siger Michael Korreborg Andersen, som er kunderådgiver hos Nellemann.

Han forventer, at priserne muligvis vil falde om et års tid i takt med at produktionen kommer op i gear og bliver mere end den halve snes styk, som fabrikken for tiden producerer om dagen.

"Det er lige som med fladskærms-tv. I starten var det en teknologi, som kostede dyrt, men så kom priserne ned. Det sker også med Think'en," mener Michael Korreborg Andersen.

Den lille topersoners elbil på godt tre meter har en rækkevidde på 180 hk, mens den 30 kw-motor – svarende til 41 heste - kan bringe den op på 100 km/t. Efter sommerferien bliver der dog mulighed for bagsæder, som anslået vil koste 5.000-8.000 kroner ekstra. Her er der dog højst plads til små børn.

Batteri klarer 1400 opladninger

Rent praktisk koster det godt 62,50 kroner at lade bilen op, beregnet efter københavnske elpriser. Det svarer til en pris på 35 øre per kilometer. Men det forudsætter, at man kører pænt. På motorvej skal du nemlig kun regne med, at rækkevidden er 100 km. Men bilen er dog også først og fremmest bygget med henblik på by- og landevejskørsel, pointerer importøren.

Michael Korreborg Andersen forventer, at sælge omkring 100 Think i år.

"Det kan være til firmaer, som ønsker en grøn profil, og til nogle af de kommuner, som har fået del i Energistyrelsens forsøgsordning for elbiler. Samtidig forventer vi en interesse til det store klima-topmøde i København," siger han.
Blandt andet har kommuner som Bornholm, København og Sønderborg fået del i puljen, men det er uvist, hvor meget de i givet fald sætter af til Think.

De batterier, som leveres sammen med Think'en kaldes Zebra-batterier, der er såkaldte Sodium-batterier, og altså ikke de dyrere og mere avancerede Lithium-Ion, som der tidligere har nævnt til bilen. Sodium-batterier er dog mere hårdføre over for kulde, og det er en fordel i et klima som det danske. Til gengæld tager de længere tid at lade op, hvis de kører tør for strøm. Og litium-ion-batterierne holder bedre på strømmen.
Sodium-batterierne kan oplades 1400 gange, før kapaciteten begynder at falde. Det svarer til godt fire år, hvorefter kapaciteten vil være nede på 70 procent.

Til efteråret kommer Think'en efter alt at dømme til landet med de mere avancerede lithion-ion batteri, formentlig til samme pris.
Da Nellemann i første omgang udelukkende sælger bilen til erhverv, gælder der andre garanti-forpligtelser, så garantien kun er et år mod to år ved salg til private.

Efter en periode, hvor der også var usikkerhed om fabrikkens fremtid, har en investor givet nyt liv med en investering på 40 millioner dollars, hvorfor der nu er foreløbig ro om den norske fabrik.
Michael Korreborg Andersen forventer da også, at der kommer flere Think på de danske veje i takt med, at fabrikken kan følge med efterspørgselen.


redaktion@pola.dk

Publiceret 02 April 2009 03:00