Der er gode grunde til smil for festivalens Poul Martin Bonde og Peter Ib. Ny rapport beskriver festivalens millionværdi for Skanderborg Kommune. Foto: MArianne Gay.

Der er gode grunde til smil for festivalens Poul Martin Bonde og Peter Ib. Ny rapport beskriver festivalens millionværdi for Skanderborg Kommune. Foto: MArianne Gay.

Festival fed forretning for Skanderborg

Smuk Fest giver Skanderborg Kommune en brandingværdi på ikke mindre end 350 millioner kroner. Det viser ny rapport, der peger på festivalens betydning som oplevelsesfyrtårn

Af
Af Marianne Gay

Mens udviklingen af "oplevelsesfyrtårne" i står højt på regionernes og regeringens ønskelister, kan Skanderborg Kommune allerede prale af have et. Rambøll Management udnævner nemlig i en ny rapport Danmarks Smukkeste Festival til at være et "oplevelsesfyrtårn" og anslår værdien af dette til ikke mindre end 350 millioner kroner. For første gang er der sat konkrete tal på festivalens værdi for Skanderborg Kommune og betydningen for borgere, erhvervsliv og image. Og mens festivalen sidste år kunne bryste sig af en rekordoverskud på 7,1 millioner kroner, er det småpenge i forhold til den værdi, festivalen skaber for Skanderborg Kommune. De erhvervsdrivende i kommunene kan takke festivalen for en meromsætning på 41 millioner kroner årligt, mens 72 fuldtidsstillinger ikke ville eksistere, hvis festivalen ikke skabte disse arbejdspladser. De ekstra arbejdspladser har bosætningseffekt, hvilket giver to millioner kroner ekstra i kommunekassen årligt. "Vi er på festivalen naturligvis meget glade for denne undersøgelse, i det den seriøst sætter tal og forklaringer på, at Danmarks Smukkeste Festival vitterligt er et stort aktiv for Skanderborg," siger festivalens talsmand Poul Martin Bonde.

Kun overgået af Kollo

Kun overgået af tresserhittet "Gid du var i Skanderborg" med Dorthe Kollo, peger hele 66,7 procent i en landsdækkende sprøgeskemaundersøgelse på "festival" som det de forbinder med Skanderborg. Smuk, naturrig, musisk og kulturel er ord, deltagere i undersøgelse sætter på oplevelsen af Skanderborg Kommune. Havder der ingen festival været, og kommunen selv skulle skaffe sig dette image som 'kulturby', ville det koste omkring 12-15 millioner kroner årligt. Til sammenligning støtter Skanderborg Kommunen festivalen med 490.000 kroner årligt i form af skilteopsætning og tilslutning af toiletvogne. Rapporten viser dog også, at nogle erhvervsdrivende taber på festivalen, som følge af trafikkaoset og manglende lokale kunder i festivalugen. Desuden er slidtage på fredskoven også inddraget som et element. Rapporten er uvildig og udfærdiget af Rambøll Management. Rapporten vil indgå som del af den masterplan for Dyrehavens fremtid, som Skanderborg Kommune i øjeblikket er ved at udforme.

Publiceret 11 March 2009 16:01