Samarbejdet mellem Shell og kæden 7-Eleven har banet vejen med butikker med et større sortiment for folk på farten langs de danske veje. Det er en udvikling, som vi vil se mere til.

Samarbejdet mellem Shell og kæden 7-Eleven har banet vejen med butikker med et større sortiment for folk på farten langs de danske veje. Det er en udvikling, som vi vil se mere til.

Gourmetdufte fra servicestation

Den klassiske servicestation ændrer sig, så vi i højere grad kan købe ting, der gør dagligdagen lettere

Af
Af Jens Overgaard

Hvad med friskbagt, rigtigt bagerbrød fra en drive-in-bager, thailandsk takeaway mad eller hjemmelavet friskskåret økologisk salat? Det kunne være beskrivelsen af en større dansk servicestation om få år. Vi efterspørger nemlig i stadig højere grad ting, som gør hverdagen lettere. Uden at vi skal gå på kompromis med kvaliteten.

Det handler om såkaldte convenience-varer. Det stiller samtidig krav om, at det er specialiserede firmaer, der klarer den del. Første store skridt herhjemme er samarbejdet mellem Shell og kæden af døgnkiosker, 7-Eleven, hvor 63 tidligere YX-stationer nu er omdannet til kombinerede Shell-stationer og 7-Eleven-butikker.


"Vi vil være alle steder, hvor der er trafik, uanset, om det er gående, kørende eller flyvende. Det handler om at tilbyde varer til folk, der er på vej," siger Jesper Østergaard, der er adm. direktør for 7-Eleven Danmark.

Flere varer

Rent praktisk er der et bredere udvalg af varer i 7-Eleven butikkerne end i de kiosker og mini-butikker, som tidligere har været på stationerne. Men de er trimmet i forhold til 7-Elevens almindelige butikker. Især er de store 7-Eleven-butikker ved motorvejene lagt an på et større udvalg af underholdning som læsestof, aviser og dvd-film til børnene. Lige som der er fastfood eller salater i pakninger, der er nemmere at bruge på farten, og for eksempel kan åbnes med en hånd.

I de mindre provinsbyer, hvor benzintanken ofte er samlingssted, er sortimentet af deciderede købmandsvarer dog større. Morgenmad på farten Tendensen er, at benzinselskaberne koncentrerer sig om det, de er gode til, nemlig at sælge brændstof og lader andre gøre det, som de er bedst til, for eksempel at drive butik eller sælge takeaway.

Mad på farten 7-Eleven-butikkerne har et bredt udvalg, og lægger især vægt på et stort sortiment af mad, som man kan tage med på sin rejse.

Mad på farten 7-Eleven-butikkerne har et bredt udvalg, og lægger især vægt på et stort sortiment af mad, som man kan tage med på sin rejse.

Længere åbningstid

Det gælder i særdeleshed samarbejdet mellem Shell og 7-Eleven, hvor åbningstiderne mange steder er udvidet, og nu som minimum går fra klokken 0700 - 23.00 - for at leve op til navnet - mange en del steder er længere.

"Vi vil differentiere os på brændstofdelen, hvor vi adskiller os fra andre, for eksempel på produkter som V-Power 99," lyder det fra Mads Hummelmose, som er direktør for retail hos Shell i Danmark.


Udviklingen går dog meget længere. I USA har 7-Eleven således mange steder egne, komplette servicestationer, hvor kæden står for både butik, brændstof, vask og en drive-in morgenmadsbutik, som skal ses i lyset af, at hver anden amerikaner spiser sin morgenmand på vej til arbejde.


Så langt er der ikke planer om at gå herhjemme, hvor det rent faktisk er 7-Elevens norske ejere, der købte YX, men altså lader Shell stå for driften af benzinsalget og selv klarer butiksdelen. Her er samarbejdet med Shell udelukkende en konsekvens af, at såvel benzinselskab som dem der driver kioskerne bliver stadigt mere professionelle.


"Det er et arrangeret ægteskab, hvor vi supplerer hinanden godt som brands. Shell-brandet giver en god værdi til os, og vi giver en værdi til Shell," siger Jesper Østergaard fra 7-Eleven.

Sushi ved vejen Vore sydlige naboer er langt fremme med convenience-food. For eksempel kan den tyske Aral-kæde levere frisklavet sushi på nogle af sine service-stationer.

Sushi ved vejen Vore sydlige naboer er langt fremme med convenience-food. For eksempel kan den tyske Aral-kæde levere frisklavet sushi på nogle af sine service-stationer.

Livet skal være lettere

De resterende 210 bemandede Shell-stationer, der er enten forpagterdrevne eller forhandlerejede, vil også fortsat konkurrere om kunderne, der ønsker et stort udbud af convenience-varer.

"Fokus vil være på at udvikle og tilbyde produkter og services, som gør livet nemmere for bilister på farten," siger Mads Hummelmose.


Hos 7-Eleven mener Jesper Østergaard, at vi fremtiden vil se servicestationer med endnu mere vægt på mad. For eksempel med en bred vifte af fødevarer, som man i dag ser det på nogle tyske servicestationer langs motorvejene, og måske med flere operatører, som for eksempel Pizza Hut eller sandwich-kæder.


redaktion@pola.dk

Publiceret 02 March 2009 03:00