Opel Ampera er en elbil, der kan køre 60 km på batteri alene. Når det er fladt, træder en lille benzinmotor til og oplader det igen.

Opel Ampera er en elbil, der kan køre 60 km på batteri alene. Når det er fladt, træder en lille benzinmotor til og oplader det igen.

Helt elektrisk med Opel

Opel løfter sløret for den opladningshybrid, som kommer på markedet i slutningen af 2011. Teknikken minder om Henrik Fiskers, Karma

Af
Af Christian Schacht

USA's mest omtalte bil, GM Volt, der er en elbil, får nu en europæisk søster. Under navnet, Ampera, vil Opel producere deres egen udgave med helt eget design, men med samme teknik, som den amerikanske original. Den kan klare cirka 60 kilometers blandet kørsel, før en lille benzinmotor går i gang og laver strøm til batteriet, så rækkevidden bliver øget markant. Det er nøjagtig samme princip som i danske Henrik Fiskers, Karma.

Opel mener, at rækkevidden er tilstrækkelig, da 80 procent af tyskerne i gennemsnit kører under 50 kilometer om dagen Ampera har samme størrelse som GM Volt - det vil sige, at den fylder omtrent som en Opel Astra, men der er kun plads til fire personer, da det næsten 200 kilo tunge batteri fylder godt. Kraften i batterierne skulle svare til 230.000 af de små elementer, som vi kender fra fjernbetjeningerne, ifølge tyske Autobild.


Bilen vises første gang på Genève biludstillingen i marts, hvor tyskerne lover at fortælle mere om bilen. Men det skulle være planen, at den kommer på markedet i slutningen af 2011. Men ifølge Opels danske informationschef, Erik Morsing, kan der ske forsinkelser, da man arbejder med helt ny og nærmest uprøvet teknik.


Han kender ikke prisen på Opel Ampera, men GM har tidligere meldt ud, at deres amerikanske version vil koste under 40.000 dollars - det svarer til 240.000 kroner uden dansk afgift. Og så tjener GM og Opel endda ingen penge på bilen de første mange år, oplyser Erik Morsing.


"Det er en dyr teknologi, som mange kunder ikke vil betale ekstra for, derfor vil der sikkert gå mange år, før vi kan tjene penge på bilerne," siger han og tilføjer, at bilen har stor værdi for både GM og Opel i en tid, hvor den amerikanske regering fører luppen over bilfabrikkerne, efter at GM har fået et milliardlån af myndighederne. Her er Volt og Ampera vigtige brikker, når det gælder om at signalere miljøbevidsthed som bilfabrikant.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 04 February 2009 03:00