Den nye jet-agtige front på Mitsubishi Colt følger samme design-linje som storebror Lancer.

Den nye jet-agtige front på Mitsubishi Colt følger samme design-linje som storebror Lancer.

Lettere fejlskud fra Mitsubishi

Mitsubishi Colt har fået en overhaling. Men det koster desværre på brugsværdi og fleksibilitet

Af
Af Jens Overgaard

Da Mitsubishi Colt blev Årets Bil 2005 var det blandt andet takket være fleksible bagsæder, som kan rykkes frem og tilbage eller helt tages ud. Den var genialt for børnefamilier, der kunne vælge mellem om der var behov for bagsædeplads eller der skulle være en barnevogn med agterude, så kunne man blot skyde bagsædet fremad.

Den løsning er desværre sløjfet i forbindelse med den faceliftede model. Grund-karosseriet er ellers det samme. Men den har nu fået en jet-agtig front som storebror Lancer, bagenden er gjort mere afrundet. Vi har efterprøvet hamskiftet og ruller ud i det danske vintervejr i en 1,1 Invite med Mitsubishis lille trecylindrede benziner på 75 heste.

Daglig brug

Selv om der er kommet mange nye modeller, og konkurrencen i miniklassen er hårdere end nogensinde, byder Mitsubishi Colt stadig på masser af regulær plads både foran og på bagsæderne, hvor den stadig er blandt de mest rummelige. Til gengæld er det en decideret brøler af Mitsubishi at spare det geniale fleksible bagsæde-arrangement væk. Det var lige netop det, som gjorde bilen til en rullende schweizer-kniv. Og i en tid, hvor mini-klassen boomer, er det netop MPV'ere i miniklassen, som er hotte.

Til gengæld glæder vi os over, at det nye instrumentbord skaber mere ro for øjet end hos forgængeren. Og det virker forbilledligt i hverdagen. Bagagerummet er med sine i alt 214 liter ikke noget at råbe hurra for og blandt de absolut mindste i klassen. Det er da også stort set umuligt at få en barnevogn ombord med de faste bagsæder. Det kunne man med de gamle af slagsen.

Overblik Instrumentbordet er ganske harmonisk, og finishen er i orden.

Overblik Instrumentbordet er ganske harmonisk, og finishen er i orden.

Sådan kører den

På vejen er der ingen tvivl om, at grundkonstruktionen har nogle år på bagen. Nye spændstige konkurrenter som Ford Fiesta og Seat Ibiza kører og styrer nemlig mere præcist og ligger mere stabilt på vejen. Her virker Colten i 1,1'eren med sit tunge styretøj en smule vattet. Der er dog ingen tvivl om, at Mitsubishis ingeniører har fået dæmpet motorlyden.

Den nye er ganske behagelig, og selv ved motorvejsfart er den tyst. Den trecylindrede og 75 hestes 1,1'er klarer sig faktisk udmærket til hverdagsbrug. Men hånden på hjertet, hvis der skal være bare lidt køreglæde og kraftoverskud i dagligdagen, så nap den firecylindrede 1,3'er på 95 heste, som desværre koster 24.000 kroner ekstra, Selv om der så er mere udstyr med i prisen.

Nye linjer Bagklappen er blevet mere buet, og bagruden mindre på den reviderede Colt.

Nye linjer Bagklappen er blevet mere buet, og bagruden mindre på den reviderede Colt.

Værdi for pengene

Den femdørs 1,1 koster fra små 140.000 kroner. Til den pris får du det meste i el-udstyr samt bla. varme i forsæder, læderrat med radiobetjening, radio med MP3-funktion og ESC antiskrid. Men rattet kan desværre kun justeres op/ned og ikke også frem/tilbage. Det er for dårligt.

Aircondition koster 7000 kroner ekstra. Et brændstofforbrug, der hedder 17,5 km/l, rammer gennemsnittet uden at være særligt prangende. Til gengæld kan man så glæde sig over, at Mitsubishi har tre års garanti uden kilometer begrænsning.

Facit

Mitsubishi Colt er fortsat et godt bud på en rummelig bil i miniklassen. Men Mitsubishis beslutning om at fjerne det længdejusterbare bagsæde fjerner det unikke ved modellen, som i dag er overhalet af nye og mere velkørende konkurrenter.

redaktion@lokalavisen.dk


null

Publiceret 12 January 2009 03:00