I modsætning til dagens Renault Megane har den nye model velproportionerede linjer, men den er også en smule ordinær i sit udtryk.

I modsætning til dagens Renault Megane har den nye model velproportionerede linjer, men den er også en smule ordinær i sit udtryk.

Frisk franskbrød fortjener garanti

Ny Renault Megane virker gennemført. Nu mangler franskmændene bare at sætte trumf på med en bedre garanti

Af
Af Christian Schacht

Madrid

Oui, oui - her er noget for enhver smag. Det skal der være, for Renault satser på, at den nye Megane skal tiltrække kunder, der tidligere har været afskrækket af den franske 'haute carture', som i forgængeren i hvert fald ikke overlod noget til fantasien. Det underfundige design med det vandrette, flade tag og en bagperron, der lignede Skipper Skræks underbid, gav bonus i visse lande.

Men os nordboere faldt aldrig for Renaults fantasier. Den var lidt for sær, og lidt for mange havde hørt om Renaults knap så fine driftssikkerhed. Derfor kan det også synes underligt, at Renault ikke umiddelbart fortsætter den fine garantiordning på tre år, som de har indført på den nye Laguna. Megane må nøjes med to år, lød den lidt arrogante udmelding fra fabrikken under præsentationen i Madrid. Muligvis er der dog bedring på vej, da importøren arbejder på at give tre år. Lad os håbe det, for bilen fortjener det.

Normaliseret

Ved nærmere eftersyn vil kunderne måske synes, at bagenden er knap så original, og at interiøret er en lidt mærkelig blanding af en klassisk omdrejningstæller og en slags digital badevægt, der angiver den nøjagtige hastighed. Men hvad. Kan de lokkes til en prøvetur, vil de snart opdage, at sagerne virker, at dørene lukker med en klang af kvalitet, og at bilen kører ualmindeligt afslappet. Men de skal helst ikke have for store unger med alenlange ben, for pladsen er især tildelt bagagerummet, der er vokset til noget nær klasserekord. Det skyldes, at Megane er vokset lidt i længden.

Megane optræder fra første færd i to versioner: En femdørs og nok så interessant en tredørs, som Renault insisterer på at kalde en coupé, selv om den bryder med alle coupé-normer. Den er på ingen måde lille, trang eller besværlig at komme ind i. Mens bagagerummet dog er noget mindre. Coupéen er bildesignernes svar på sparsomt lingeri og dristig cancan dans a la Moulin Rouge, hvor den femdørs er fornuften selv. Men en voldsom blind vinkel ligner den visse død for cyklister, der overhaler indenom ved kryds.

Bredbaget Agterude er der en ordentlig <I>popo</I>, der blandt andet giver plads til et stort bagagerum. Desværre går det ud over bagsædepladsen, der ikke imponerer.

Bredbaget Agterude er der en ordentlig popo, der blandt andet giver plads til et stort bagagerum. Desværre går det ud over bagsædepladsen, der ikke imponerer.

Topsikker

Ikke overbevist? Måske hjælper det, at Megane netop har fået maksimumpoint i den nyeste crashtest fra Euro NCAP, at alle dieselmaskiner har partikelfilter og et behørigt motorprogram. Som enhver franskmand ved, gælder det jo om at gøre sin entré med stil, og de to modeller, som lod sig prøvekøre, virkede alle rejselystne: Coupeen stillede med en fartbombe af en 180-hestes 1,4 med turbo motor, der passer som fois gras til vin fra Bourgogne.

Mens dieselmotoren, som vi prøvede i hatchbacken, er ligeså overbevisende i 130 hestes udgaven. Renault regner dog med, at der bliver mest rift om basisdiesel med 90 heste og benzineren med 100 heste. Her skal de sikkert have både pisk og gulerod, hvis det skal gå lidt kvikt.

Opdateret Instrumenteringen er kvalitetsmæssigt på et pænt niveau. Aircondition og radio med cd er standard i basismodellen, der vil koste omkring 215.000 kroner.

Opdateret Instrumenteringen er kvalitetsmæssigt på et pænt niveau. Aircondition og radio med cd er standard i basismodellen, der vil koste omkring 215.000 kroner.

Sportslig coupé

Men tro nu ikke, at du frit kan vælge mellem den klassiske 5-dørs og den vovede 3-dørs. Når du siger coupé, siger du nemlig ja tak til en jernhård affjedring, der i hvert fald var et skidt kompromis på de dårligt vedligeholdte veje omkring Madrid, hvor Renault inviterede til testkørsel.

Det går bedre i hatchbacken, hvor fjedrene og dækkene venligt glatter vejens ujævnheder ud. Styretøjet har kompetent greb om sagerne og giver ustresset, vibrationsfri fornemmelse af, hvor bilen vil hen. Og det er en helt ny fornemmelse i en Megane, da styretøjet i den nuværende er upræcist og gummiagtigt.


Det skulle være sikkert og vist, at Megane anløber Danmark 24. januar, og salget skal hjælpes på vej af priser, der begynder ved lidt under 215.000 kroner for en 5-dørs med 1,6 benzinmaskine, 100 heste og aircondition. Den billigste diesel forventes at blive 15.000 kroner dyrere, mens der endnu ikke er sat priser på den dristige coupé.


Til efteråret kommer en stationcar, der er nye udgaver af mpv-modellerne, Scenic og Grand Scenic, og næste år også en ny cabriolet. Megane er på mange måder magnifique , men den fortjener en solid garanti, så man ikke behøver være frankofil for at køre Renault.


redaktion@lokalavisen.dk

Opdelt Instrumenteringen består af noget så specielt som en gammeldags omdrejningstæller og moderne digitalteknologi, der angiver hastigheden. I praksis virker det glimrende.

Opdelt Instrumenteringen består af noget så specielt som en gammeldags omdrejningstæller og moderne digitalteknologi, der angiver hastigheden. I praksis virker det glimrende.

Kortløsning I den nye Renault Megane har franskmændene indført start-kortet, som vi også kender fra storebror Laguna.

Kortløsning I den nye Renault Megane har franskmændene indført start-kortet, som vi også kender fra storebror Laguna.

UnikDesignet er chokoladesiden ved den nye Megane Coupé. Til gengæld sætter den ny verdensrekord i blinde vinkler.

UnikDesignet er chokoladesiden ved den nye Megane Coupé. Til gengæld sætter den ny verdensrekord i blinde vinkler.

null

Publiceret 11 December 2008 03:00