Sæderne i den nye Volvo XC60, som testes her, er med deres integrerede nakkestøtter noget af det sikrestes på markedet.

Sæderne i den nye Volvo XC60, som testes her, er med deres integrerede nakkestøtter noget af det sikrestes på markedet.

Bestsellere falder igennem på piskesmældstest

Citroen C5, Ford Kuga og Suzuki Splash dumper i piskesmældstest. 20 ud 25 testede bilmodeller sæder bør forbedres, mener FDM

Af
Af Jens Overgaard

Overraskende. Sådan tegner billedet sig for den første store test fra Euro NCAP af forsæderne i en række nye bilmodeller. Her er sædernes evne til at modvirke de invaliderende piskesmældsskader undersøgt, og en række af markedets bestsellere falder igennem. Således får modeller som Citroen Berlingo, Citroen C5, Ford Kuga, Hyundai i10, cabrioleten Peugeot 308 CC og Suzuki Splash betegnelsen'Dårligt', som er grænsende til at være farlig.

I den anden ende tæt på topscore finder vi biler som Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, VW Golf VI og Audi A4 med Volvoen som topscorer. Det er den uafhængige testorganisation Euro NCAP, som har undersøgt 25 af de biler, som i år er blevet testet af Euro NCAP og tildelt stjerner på skalaen 0-5.

Det vil få stor effekt

Piskesmældstest er noget helt nyt i Euro NCAP-regi. Mens resultaterne fra i år står alene, vil de fra årsskiftet indgå som et element i den samlede bedømmelse, når der gives stjerner. Det vil altså blive sværere at opnå de eftertragtede fem af slagsen.

Leif Nielsen, som er redaktør hos FDM og dansk repræsentant i Euro NCAP, er overrasket over resultatet. Især det faktum, at kun fem af de 25 testede får betegnelsen "god", mens resten altså ligger "på det jævne" eller er decideret dårlige.


"Det viser, at vi har fat i noget af det rigtige. Og det viser, hvad bilfabrikkerne kan vente sig, når de nye skærpede tests går i gang i det nye år," siger Leif Nielsen, som ikke er i tvivl om, at de nye krav vil have en effekt, simpelthen fordi bilsæder er forholdsvis billige at forbedre.


Topscoreren Volvo XC60 vinder blandt andet på en konstruktion, hvor nakkestøtten er integreret i sædet.

Invaliderende Suzuki Splash har den ringeste beskyttelse mod piskesmæld, hvor hovedet kastes tilbage. Billeder viser dog Daihatsu Terios, der er ligeså dårlig som Suzukien.

Invaliderende Suzuki Splash har den ringeste beskyttelse mod piskesmæld, hvor hovedet kastes tilbage. Billeder viser dog Daihatsu Terios, der er ligeså dårlig som Suzukien.

Koster point

Af de testede sæder reklamerer flere med anti-whiplash-funktion uden nødvendigvis at være i toppen, mens andre faktisk klarer sig bedre end forventet. Interessant er det dog, at ringe piskesmældsbeskyttelse fremover koster fire point i Euro NCAP-testen.

Var testen indført i dag, ville biler som Citroén C5, Peugeot 308 CC og Ford Kuga ikke have opnået de fem stjerner, de smykker sig med i dag, men kun fire. Det ville også afspejle sig i prisen, fordi fradraget på op til 3600 kroner for den ekstra stjerne ville forsvinde.


redaktion@lokalavisen.dk

null

Publiceret 01 December 2008 03:00