Langstrakt Den nye 308 SW er blevet længere. Det kan mærkes inden for.

Langstrakt Den nye 308 SW er blevet længere. Det kan mærkes inden for.

Krydstogtsskib i familieklassen

Den nye Peugeot 308 SW er en rummelig og fleksibel sag, der byder på masser af komfort

Af
Af Jens Overgaard

Verden virker kæmpestor, når man er fire år gammel. Og på bagsædet af den nye Peugeot 308 SW kommer alle indtrykkene helt ind i barnestolen på bagsædet. I hvert fald, hvis modellen hedder Premium og er udstyret med det drivhusstore glastag, som er blevet kendetegnet for løvemærkets bedste bud på en allround familieflytter. Det står klart, efter at vi gennem en uge har testet den nye 308 SW, der bygger videre på samme tradition, som forgængeren, 307 SW, der har fået en stor fanskare: Nemlig højt til himlen og masser af lys og luft. Umiddelbart lyder bedømmelsen på bestået. Men løven har også skavanker. Stationcaren er som den 5-dørs vokset i nyeste aftapning. Den er med sine 4,5 meter blevet noget af et langstrakt flûte, der er syv centimeter længere end forgængeren og fem centimeter bredere over skuldrene.
Det mærkes indendørs, hvor der er plads til store armbevægelser, som kun franskmænd kan udføre dem. Et billede, som underbygges af en bagklap med udadbuet rude og glastaget, der med små to kvadratmeter lader vejrliget passere synligt uden for.

Bus-fornemmelse

Først og fremmest er det lykkedes Peugeot at fintune SW'en som en multibil, der byder på både fleksibilitet plads og komfort i modsætning til mere rustikke koncernfætre som Peugeot Partner og Citroen Berlingo. 308 SW er mere som Citroën C4 Grand Picasso. Bag rattet er der udsigt til en overskuelig arbejdsplads, hvor den store forrude er med til at give pladsfornemmelse, mens det lave tyngdepunkt og nye bredere sporvidde sikrer god føling med vejen.
Undervognen suger bump tilpas komfortabelt, og det præcise styretøj holder familien på ret kurs: Det her er kørsel på limousineklasse. Og vi ville gladelig sætte af sted på den nærmeste tyske Autobahn med kursen mod det sydlige Portugal og bilen fyldt op med børn og pakkenelliker, motorvejskørsel viser nemlig, at SW'en holder de gode takter ved marchfart, og så er den tyst, så du kan høre selv det mindste kvæk fra spædbarnet i barnestolen.
Vores bil var udstyret med Peugeots smidige og kraftfulde toliters HDi-diesel på 136 heste, som har tilstrækkelig med kræfter til at flytte den 1650 kilo tunge bil gelinde. Det, som her rykker noget for Peugeot, er dog den nye sekstrins gearkasse. Mens den gamle femtrins var slasket som halvkogt spaghetti, er den nye skarp og præcis som en nysleben spejderdolk og giver en helt anden kontakt mellem motor og udveksling. Ind til videre er den nye gearkasse dog forbeholdt de største dieselmotorer på 109 og 136 heste og benzinerne på 150 og 175 heste. I det daglige tæller de mange små detaljer.
Allerførst giver den store bagklap med den lave læssekant fin adgang til det 570 liter og størrelsesmæssigt godkendte bagagerum. Her kan pakæsler glæde sig over, at tiderne med lige at presse klappen i, så bagruden næsten brister for at få plads til det sidste, er slut.
Den nye udadbuede bagklap og ditto vindue giver nemlig lidt ekstra kubikmeter-plads. Det er en konstruktionsform, vi ser også i variationer på den nye Audi Q5 og Opel Insignia Sports Tourer.
Men designet på hækken er langt fra harmonisk og minder om en gumpetung fransk matrone. Designerne har tydeligvis taget en fridag efter den mere vellykkede 207 SW - til gengæld tæller de indre værdier, som min gamle mor altid siger.
På bagsæderne kan den ekstra plads mærkes, og der er rigeligt med plads til lange lemmer. Men hvis tredje sæderække, som er ekstraudstyr, skal i brug, må sæderne på anden række frem. Her er dog stadig tåleligt. Tredje række bliver dog aldrig til mere end pladser for miniput-fodboldspillerne, eller sammenkrøllede voksne på nødtørftig tur hjem fra en glad aften.

Afrunding Bagklappen med den buede bagrude er noget aparte og deler vandene. Men et ser sikkert: Den er praktisk.

Afrunding Bagklappen med den buede bagrude er noget aparte og deler vandene. Men et ser sikkert: Den er praktisk.

Glas eller ej

Til gengæld kan de tre individuelle bagsæder flyttes rundt efter behag og passagersædet læges fladt ned, når de store læs skal hjem fra byggemarkedet, mens trådløse selealarmer på alle sæder sørger for sikkerheden - tommelfingeren op herfra! Men ikke alt er idyl. Nærlyset i testbilen var elendigt og uskarpt, forsædernes ryglæn indstilles kan ikke indstilles i små hak, cigartænder-stikket virker skrøbeligt, og så kan C-stolpen skjule et regiment af fremmedlegionen. Når det er sagt, er der ikke meget at udsætte på bilen, som ellers virker finishmæssigt godt skruet sammen.
Mens det for den gamle models vedkommende kun var glastagsmodellerne, der hed SW, er det nu hele 308's stationcarrække. Glastaget leveres udelukkende som en del af udstyret på topmodellerne, Premium og Griffe, hvor vores var førstnævnte. Det betyder, at prisskiltet lander på 343.000 kroner inklusiv de to ekstra sæder, der ligger i en halv snes tusinde kroner.
Det er ikke urimeligt, når man ser på, at Premium-udstyret omfatter fartpilot, regnsensor, klapborde, varme og lyddæmpende forrude mv. Spørgsmålet er så, hvor meget glastaget betyder. Undertegnede kunne nemlig sagtens leve uden - 90 procent af tiden havde vi nemlig det indvendige skydetag for, så der ikke blev for varmt indenbords. Hvis man så i øvrigt er tilfreds med den ganske udmærkede 109 hestes diesel (den store 136 hestes diesel fås kun til Premium-modellen) og ikke flytter rundt på bagsæderne, kan manøvren gøres for 270.000 kroner plus 8000 kroner til aircondition og kørecomputer, som ikke er standard i de mindste modeller.
Den løsning koster sammenlagt godt 20.000 kroner mindre end den tilsvarende motorbestykning med glastag - og så er der ganske god ræson i tingene. Brug hellere besparelsen på lidt bilferie eller god fransk vin.

redaktion@pola.dk


Indbydende Interiøret er overskueligt og finishen er fin. Den store forrude giver masser af lys.

Indbydende Interiøret er overskueligt og finishen er fin. Den store forrude giver masser af lys.

Ædedolk Læssekanten er lav og bagagerummet på 520 liter er ganske pænt.

Ædedolk Læssekanten er lav og bagagerummet på 520 liter er ganske pænt.

For de små Tredje sæderække er kun for børn, voksne vil hurtigt blive klemt.

For de små Tredje sæderække er kun for børn, voksne vil hurtigt blive klemt.

null

Publiceret 27 August 2008 03:00