Økonomi Econetic, Bluetec, Greenline, Ecoflex … Listen over navne på de nye specialmodeller, som udnytter de dyre dråber brændstof er lang. Og der er flere på vej til Danmark.
Det viser en gennemgang, som vi her viser. I takt med de stigende brændstofpriser har danskerne - og europæerne - nemlig fået øjnene op for at spare.
Den bagved liggende årsag er dog også klar: Nemlig nye krav på vej fra EU, som sigter mod, at bilerne højst må udlede 130 gram CO2 per km fra 2012.
Spørgsmålet, som hurtigt melder sig, er naturligvis, om bilfabrikkerne profilerer sig på modeller og modelnavne, eller om der reelt er tale om banebrydende nyheder og teknologi. Derfor kan det også betale sig at tjekke mærker, som ellers ikke profilerer sig, hvis man på jagt efter den ultimative sparegris - for eksempel kan en Mini Cooper diesel køre 25,6 km/l.
Hos Skoda bliver paletten af sparebiler snart udvidet. Det sker, når Fabia Greenline efter sommerferien får følge af Superb Greenline, mens den faceliftede Octavia, der kommer årsskiftet også vil kunne fås som Greenline. De bygger på de samme principper som Fabia Greenline, hvilket vil sige højere gearing, dæk med lavere rullemodstand og bedre aerodynamik.
"Vi tror på de mere brændstoføkonomiske biler. Tingene har flyttet sig, efter at brændstofpriserne er steget så meget. Og firmaer vil formentlig også gerne signalere en grøn profil," siger Peter Lorentzen, der er marketingchef hos Skoda.
Peugeot har anden taktik
Et andet af de prismæssigt meget konkurrencedygtige mærker er Kia. Og her har man gang i udviklingen af EcoCeed-modellerne, hvor der i første omgang kommer noget så usædvanligt som en benzinmodel, hvor man har arbejdet med gearing, aerodynamik og start & stop funktion, når bilen holder stille. Ifølge Kias pressekoordinator, Trine Krastrup, skulle modellen være i handlen lige omkring årsskiftet. Mens der går endnu et halvt år før dieselversionen, der kan køre 25,6 km/l, er klar på det danske marked.
Også Mercedes er på vej med en række spare-modeller som benzin og diesel under betegnelsen 'Blue Efficiency'. Det drejer sig blandt andet om de faceliftede A- og B-klasser, C-klassen samt den nye E-klasse, der kommer til næste år.
Volkswagen kommer med en større Bluemotion-offensiv, der starter efter sommerferien. Her bliver paletten, der i dag består af Golf og Passat, udvidet med blandt andet Caddy, Jetta og Touran. Mens den mindste, Polo Bluemotion, ikke kommer hertil, da den bliver for dyr.
Hos Peugeot er der ikke planer om at markedsføre deciderede sparemodeller. Til gengæld arbejdes der på de indre linier med betegnelsen "Blueline" for de modeller, der udleder mindre end 130 gram Co2 per km.
Foreløbig kan 10 modeller klare de krav. Og der er planen, at andelen at "Blueline"-modeller løbende skal udvides.
"Vi har valgt at gå den anden vej. Det her er en anden måde at gøre det på. På den måde undgår vi "Greenwashing", nemlig at gøre noget bedre end det er, og som Forbrugerombudsmanden har øje på. Hvis man gør det, risikerer man at udhule tingene, så ingen kan se, når der virkelig er noget nyt," siger Jens Andersen, der er servicechef hos Peugeot Danmark.
Grønt mærke
Hos Toyota er fokus rettet mod den nye mikrobil IQ, som kommer til Danmark i begyndelsen af næste år. Den udstyres med en nyudviklet benzinmotor, der går under betegnelsen "1,33"og som forventes at udlede under 100 gram CO2 per/km og måske gå 25 km/l. Og det er planen, at den skal udbredes til de andre Toyota-modeller. Samtidig kommer der en optimering af bl.a benzin- og dieselmotorerne.
Rene Mouritzen, der er informationschef hos Toyota, kan dog endnu ikke sige, om IQ-motoren skal markedsføres under et bestemt brand. Det står dog klart, at der kommer en ny model af hybridbilen Prius, lige som hybrid-teknologien skal udbredes til flere modeller.
"Hybridbilerne er vores 'grønne mærke', og her skal vi udvide med flere modeller," siger Rene Mouritzen.
Opel satser til gengæld på deres Ecoflex-betegnelse og er aktuelle med Corsa Ecoflex, men udvider allerede efter sommerferien med Astra Ecoflex, der kører 19,6 km/l med sin 90 hestes dieselmotor. Mens den større Vectra-afløser, Insignia, også skulle være klar med Ecoflex-teknologi, når den kommer til efteråret.
Ikke alle importører er dog lige meddelsomme angående deres sparegrise. Ford har et helt program af de såkaldte Econetic-modeller, der kører længere på literen. Men Mondeo-varianten fås slet ikke herhjemme, mens Focus kan bestilles ved forhandleren med hhv. 90 eller 109 heste. Forklaringen er, ifølge pressechef Lene Dahlquist, at man venter på efterårets nye Fiesta, som skal markere en ny Econetic-offensiv, hvor også en ny Ka vil komme som sparemodel.
redaktion@pola.dk