Citroën kørte miljøet helt i front i en annoncekampagne. Men hvornår må man kalde et produkt miljøvenligt? Det skal Forbrugerombudsmanden og bilbranchen klarlægge i løbet af efteråret.

Citroën kørte miljøet helt i front i en annoncekampagne. Men hvornår må man kalde et produkt miljøvenligt? Det skal Forbrugerombudsmanden og bilbranchen klarlægge i løbet af efteråret.

Nye regler skal stoppe miljøblær i bilannoncer

Forbrugerombudsmanden og bilbranchen er enige om, at der skal være spilleregler for brug af ord som 'grøn' eller 'miljøvenlig'

Af
Af Jens Overgaard

I løbet af kort tid kommer der klare regler for, hvornår bilimportører må kalde en bil 'grøn' eller 'miljøvenlig'. Det står klart, efter at Forbrugerombudsmanden og den danske bilbranche har haft møde om miljøanprisninger i bilannoncer. "Min opgave er at gribe ind over for vildledende markedsføring. Og hvis man i annoncer kommer med miljøpåstande, så skal de også kunne holde vand. Og det er den erhvervsdrivendes opgave at dokumentere det," siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
I løbet af efteråret skal parterne så klarlægge, hvilke kriterier som skal ligge til grund for, om en bil må kaldes 'grøn'. Det kan for eksempel handle om brændstoføkonomi, eller hvordan bilen er placeret i forhold til andre biler. Og så skal det diskuteres, om man overhovedet kan kalde en firhjulstrækker miljøvenlig. Samtidig skal den måde, annoncerne er bygget op på, vurderes. Fordi en enkelt del er miljøvenlig, er det nemlig nødvendigvis ikke hele bilen, som kan sole sig i betegnelsen.
"I nogle tilfælde kan det være relevant at fremhæve miljømæssige fordele ved en bil, for eksempel motoren, uden at man af den grund fremhæver hele bilen," siger Forbrugerombudsmanden.
Mødet kommer efter, at flere danske bilimportører har brugt miljøet i annonceringen.

Pærer og bananer

Som vi tidligere har beskrevet, er overskrifter som 'Tænk miljø, Tænk Citroen', 'Kia Picanto - økonomisk og miljøvenlig' og 'Toyota Prius - Danmarks grønneste på gule plader', klare eksempler på den nye trend med grøn markedsføring. Og Forbrugerombudsmanden er nu ved at gennemgå en række annoncer for at se, om de overtræder markedsføringsloven. Han kan dog allerede konstatere en effekt: Mængden af bilannoncer med miljøanprisninger er nemlig faldet efter mødet med branchen i foråret. Hos De Danske Bilimportører er direktør Bent Mikkelsen positiv over for klare retningslinjer.
"Man skal ikke kunne bruge ordet miljø i flæng. Vi er ikke afvisende og glade for, at Forbrugerombudsmanden tager os med på råd," siger Bent Mikkelsen, som dog mener, at man skal passe på med at gøre reglerne for stramme.
"Hvis de er for restriktive, begrænser de vores medlemmers frihed til at lave annoncer," siger Bent Mikkelsen, der i den sammenhæng mener, at den nuværende energimærkning af biler, der inddeler efter brændstofforbrug og Co2-udledning, er for snæver.
"Her ser man udelukkende på en bils forbrug. Man burde dele op efter bilklasse. Det er klart, at en større og tungere bil bruger mere end en lille og let. En klasse-opdeling ville være mere fair. Det andet er som at sammenligne pærer og bananer. Men vi venter nu på et udspil fra Forbrugerombudsmanden," siger han.

Klar til efteråret

Forbrugerombudsmand Henrik Øe, pointerer at de nye retningslinjer, som forventes at være på plads i løbet af efteråret, især vil være relevante ved annoncer, som befinder sig i en gråzone. "Ved de helt grove overtrædelser vil vi selvfølgelig skride ind med det samme," siger Forbrugerombudsmanden, som mener, at det også er til fordel for bilimportørerne med et samlet regelsæt, fordi alle så får ens konkurrencevilkår.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 29 June 2008 03:00