EU-forslag om advarsler på bilannoncer

Forslag om vidtgående EU-begrænsninger på bilannoncer. Nordiske forbrugerombudsmænd sætter fokus på miljøanprisninger

Af
Af Jens Overgaard

'Bilkørsel kan dræbe'. Dette budskab i stil med advarslerne på cigaretpakkerne bliver måske i fremtiden en fast del af bilannoncer. I hvert fald hvis det står til flere medlemmer af Europa Parlamentet, som foreslår, at 20 procent af reklamepladsen i bilannoncerne sættes af til advarsler om bilernes skadelige virkning på miljøet, blandt andet med udledning af Co2. Andre forslag lyder på en farvemærkning, hvor rødt betyder højt udslip og grønt betyder lavt udslip eller et alfabetisk system fra A til G, som er kendt fra hårde hvidevarer, og som herhjemme kan ses på hjemmesiden www.hvorlangtpåliteren.dk.
Hvis forslaget om en ny markedsføringslov går igennem i EU, skal den gælde i alle medier som tv, plakater, på tryk og på internettet. De nordiske forbrugerombudsmænd vil i den kommende tid sætte fokus på den såkaldte 'greenwashing', som det hedder, når produkter pludselig iklædes et grønt image.
Herhjemme er bilbranchen en af de første brancher, som Forbrugerombudsmand Henrik Øe sætter ind over for. Men flere vil følge, når der er defineret nogle retningslinier for, hvor når noget må kaldes grønt.
I Norge har man allerede indført regler, der blandt andet kræver, at en bil skal ligge blandt den bedste tredjedel, hvis der fokuseres på renere udstødning eller gode miljøegenskaber.


redaktion@pola.dk

Publiceret 29 June 2008 03:00