Seks fede cabrioleter

Dagens høst af cabrioleter er moderne klaphatte, der på omtrent et halvt minut bliver forhandlet fra åben til lukket coupé. Her er et udvalg

Af
Af Christian Schacht

GUIDE I gamle dage var det at køre cabriolet ensbetydende med mere eller mindre tætte kalecher, sportsvognspræstationer og kun plads til to. Men i de senere år er der kommet en helt ny kategori af biler på markedet. Biler der kombinerer glæden ved at køre åben bil med ønsket om et fast og tæt tag selv i den værste efterårsstorm. Det gør de i kraft af et solidt tag af stål, der på omtrent et halvt minut forvandler vognen fra coupé til cabriolet. Vi viser her seks af de mest populære typer og har medtaget Audi A4 cabriolet, som trods sin klassiske kaleche, fortsat er et godt køb.

Sexet svensker

Det er vanskeligt ikke at blive misundelig på svenskerne. De kan skrive popsange, så selv alverdens fugle synger med og lave nogle af markedets bedste cabrioleter. Som nu Volvos åbenbaring, C70, som det er svært ikke at blive forelsket. I det tidløse design, der på en gang signalerer stabilitet mod de designmæssige traditioner. Passagerer agterude behøver heller ikke frygte mødet med den svenske skønhed, der rummer to voksne, men ikke for meget bagage. Skal der fart over feltet er det topmodellen t5 med 220 heste og turbolader til 700.000 kroner, du skal have fat i. Men har du ikke behov for 220 hk, er der 100.000 kroner at spare, hvis du vælger 2,4 med 140 hk. Bilen er lige nu aktuel med et facelift.

Høj herlighedsværdi

Basalt set er det en VW Golf, der er blevet forsynet med alle tiders finurlige klaphat af et tag. Som ved en guddommelig indgriben deler taget på VW Eos sig i fem stykker, når knappen mellem sæderne trækkes opad. Når det er lukket, er der et lækkert glastag. En anden fordel ved det magiske tag, er, at det fylder lidt mindre i højden, når det stuves sammen i bagagerummet, og vennerne vil befinde sig udmærket omme bagi, hvis de ikke er højere end 1,80 meter. VW Eos koster fra 480.580 kroner for den udmærkede 1,4 motor med turbo og 122 heste. 115 hk.

Værdi for alle pengene

Opel Astra Twintop er 100.000 kr. billigere end VW Eos, men ligeså god. Især i den heftigste version med 2.0 liters turbomotor og 200 hektiske heste. En herlig motor, der trækker fint fra bunden trods bilens 1526 kg og som snerrer, når nålen passerer 5000 o/min. Den kraftigste motor passer perfekt til bilen, som er baseret på den sportslige udgave af Astra med navnet GTC. Det er således svært at finde noget, man for alvor kan brokke sig over. Ikke engang priserne giver anledning til panderynker, da Astra Twintop koster fra 395.680 kr.

Den klassiske øjenåbner

Audi A4 Cabriolet er tæt på den ideelle bil til sommeren, hvis man sværger til god, gammel kaleche. Ikke mange biler mestrer kunsten bedre end A4 at møde sommeren med kalechen nede og at cruise langs strandboulevarderne samtidig med, at fire personer kan holde ud at sidde i vognen på samme tid, uanset om den er åben eller lukket. Skulle barometeret pege i retning af regn, gør det heller ikke noget. Kalechen er lukket elektrisk på 25 sekunder, og man skal syd for grænsen og køre over 150 km/t, før klaphatten giver lyd fra sig. Prisen starter ved 591.268 kr. for 1,8 T med 163 hk.

Forførende fransk

Peugeot 207 CC er ikke alene en smart cabriolet. Den er også til at købe for menneskepenge, da prisen starter ved 295.570 kroner for den udmærkede 120 hestes motor. Ulempen ved 207 CC er at du ikke kan have passagerer med, med mindre der er tale om små børn. Til gengæld har du masser af sjov bag rattet, da 207 CC er en af de mere velkørende cabrioleter. Rækker kræfterne ikke til dit temperament, er det værd at overveje at sætte turbo på med 150 heste, der koster 42.000 kroner ekstra.

I østen stiger solen op

Uden at være helt så skarp og direkte i sin kørestil som tre- og femdørs Colt'erne, er Mitsubishi Colt CC ganske adræt og sjov at håndtere, men den møder vejens ujævnheder med lidt for megen hårdhed. Den leveres med to motortyper: En 1,5 liters på 109 hk og en 1,5 liters turbo på 150 hk. Valget mellem de to er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men under alle omstændigheder vil de fleste blive fornøjet med den mindste motor. Dels er den ganske kvik - dels kører den pæne 15,2 km/l i snit. I de to forstole sidder man glimrende, mens bagsædet reelt er et nødsæde. Bagagerummet er i sagens natur ikke stort med taget foldet sammen, nemlig 190 liter, men med det oppe er kapaciteten imponerende 460 liter. Bilen er særlig aktuel, da prisen er sat ned og 1,5 modellen koster 258.580 kroner.
redaktion@pola.dk

null

Publiceret 30 May 2008 03:00