Debat:

Hverdagens helte er rykket tættere på borgerne

Jeg spørger dem, hvordan jeg kan få flyttet et vejskilt, som står midt i min bøgehæk

Andreas Tang-Brock, Skansehøj 23, Ry

debat En vindblæst maj-dag spotter jeg to kommunale vejarbejdere, som er i færd med at lappe et hul i fortovet på modsatte side af villavejen hvor jeg bor. Vi falder i snak og jeg spørger dem, hvordan jeg kan få flyttet et vejskilt, som står midt i min bøgehæk, og som faktisk vildleder mere end det vejleder. Fem minutter senere står Anton fra Materialegården på adressen, og sammen lægger vi en plan for hvad der skal ske. Ét minut senere ankommer Ole og Jan – skiltedrengene – og får eksekveret på opgaven. Der er gået 20 minutter, da vi hilser farvel og opgaven er løst.

Episoden giver anledning til en tanke eller to…

Fælleden er lukket, og derfor er der mange funktioner som opererer mere decentralt. Det store udryk fra Fælleden har gjort, at en række medarbejdere er kommet tættere på borgerne, tættere på problemerne og bliver en effektiv del af løsningen. Der er nok en grund til at efterskoler, højskoler og kommunale skoler har deres tekniske personale lige ved hånden. Når medarbejderne er tættere på, kan de rykke hurtigt ud og møde borgerne, der hvor borgerne lever deres hverdag. En tvungen udflytning, men sikke en gevinst!

De medarbejdere jeg mødte fortalte, at de holder langt færre møder og laver mindre koordinering, men løser flere problemer. Måske Skanderborg Kommune bliver mere effektiv ikke på trods, men på grund af Corona. Jeg synes det er en overvejelse værd, at se på, hvordan vi kan bibeholde denne kultur og arbejdstilrettelæggelse i Skanderborg Kommune, når puslespillet igen skal samles.

Tak til Ole, Jan og Anton for ekstrem hurtig udrykning og for effektivt at løse en borgernær udfordring.

Publiceret 23 May 2020 07:00