Ifølge Tyge Mortensen, forstander på Landbyhøjskolen og ekspert i landsbyer, er en lukning af landsbyskolen en mavepuster til lokalsamfundet. Pressefoto

Ifølge Tyge Mortensen, forstander på Landbyhøjskolen og ekspert i landsbyer, er en lukning af landsbyskolen en mavepuster til lokalsamfundet. Pressefoto

Ekspert: Skolelukning trækker bundproppen ud af lokalsamfundet

En lukning af landsbyskolen er en lukning af landsbyens unikke mødested. Skolen er ikke bare skole, men fundamentet for at mødes, siger ekspert

Af
Grethe Bo Madsen

En dommedagsklokke kimer i det fjerne for fire små landbyskoler i Skanderborg Kommune.

Selvom Undervisnings- og Børneudvalget gør meget ud af at understrege, at de 20 forslag på bruttolisten til en ny skolestruktur netop kun er første bud ud fra en rent økonomisk betragtning, så figurerer Knudsøskolen, Bjedstrup Skole, Hylke Skole og Veng Skole og Børnehus sig på listen over landsbyskoler, som kan risikere at blive lukket i forbindelse med en nu skolestruktur.

Det er scenarier, der rammer livsnerven i de små lokalsamfund.

Ifølge landsbyekspert Tyge Mortensen, forstander for Landsbyhøjskolen, er noget af det man skal være allermest opmærksom på, når man lukker landsbyskoler, at man samtidig lukker lokalsamfundets unikke mødested. Skolen er ikke bare skole, men fundamentet for at mødes.

En mavepuster

"Det er her alle mødes. Den form for mødested er helt unik, også for at bevare sammenhængskraften i lokalsamfundet. Det gode liv skabes der. Skolen er det, der gør lokalsamfundet bæredygtigt. Så at lukke en landsbyskole, det er ligesom at give landsbyen en mavepuster. Man trækker bundproppen ud af lokalsamfundet," konstaterer han.

Når først skolen er lukket oplever mange landsbyer ifølge Tyge Mortensen en langsom død.

"Der sker to ting. Enten mobiliserer de lokalselv og danner en friskole. Det er en ofte set reaktion. Men som regel går det hårdt ud over lokalsamfundet, når landsbyskolen lukker," understreger han.

"Lukning af landsbyskolen kan meget vel føre til aflivningen af et lille lokalsamfund. Det viser de forskningsresultater, hvor man har fulgt konsekvenserne af skolenedlæggelser. Der er simpelthen ikke et eneste eksempel på, at lukning af en landsbyskole har været en gevinst lokalt," forklarer han.

Målet er at få alle lokal- samfund til at fungere

I stedet for at tænke i centralisering for at spare penge, mener landsbyeksperten, at de lokale politikere i stedet skal udforske en anden tankegang nemlig en, hvor målet i stedet er, at kommunen skal have alle lokalsamfund til at fungere, store såvel som små. Det sker ikke ved at samle skoler i store enheder.

"Al forskning viser, at store enheder ikke er godt for eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet. At skulle fungere i store klasser, fremmer ikke tryghed og trivsel. Jo flere, eleverne på de mindre klassetrin skal forholde sig til, desto sværere er det for dem at rumme det, og det påvirker naturligvis også deres læring," siger Tyge Mortensen.

Som regel går det hårdt ud over lokalsamfundet, når landsbyskolen lukker

"De små landsbyskoler kan tilbyde ro og overskuelighed, og det fremmer læringsmiljøet. Det er jo også tydeligt i Skanderborg, hvor elever fra små skoler generelt klarer sig bedre til afgangsprøven, end elever på de store skoler."

Ikke bare børn reagerer sådan. Tyge Mortensen peger på, at trivslen og sammenholdet generelt ofte er bedre i landsbyerne end i de større byer.

"Sådanne beslutninger om at flytte rundt på skoleeleverne er meget svære at gøre op i kroner og øre. Det er komplekst at tro, man kan styre det og få et godt resultat ud af det."

Publiceret 13 March 2020 19:00