SmukEvent skaber bøgeskovsmagi til EM

SmukEvent, som Skanderborg Festivalklub står bag, er ansvarlige for fanzonen på Ofelia Plads i København, når EM i fodbold lige om lidt sparkes i gang.

Artiklens øverste billede
Det er erfarne folk, der ved hvordan man skaber verdens bedste festivalplads i en bøgeskov, som lige nu står bag opbygningen af famzonen. Foto: Jonas Waldgren Larsen

Når Europamesterskaberne i fodbold om kort tid sparkes i gang, vil et drys antidagligdag, bøgeskovsmagi og Walther-ånd sprede sig over begivenheden.

Ved hver af de europæiske værtsbyer etableres der nemlig i forbindelse med EM en fanzone, hvor folk kan være fælles om fodboldfesten, og her er det SmukEvent, som Skanderborg Festivalklub står bag, der opbygger og er operatør af fanzonen på Ofelia Plads i Københavns Havn.

»Vi har haft drøn på, for alt skal være klar til torsdag aften. Vi gik i gang med at bygge op onsdag i sidste uge kl. 6, og det er nogle rutinerede og erfarne mennesker, der har masser af erfaring med at opbygge festivalpladsen i Dyrehaven i Skanderborg, som lige nu er i fuld gang på Ofelia Plads i København,« fortæller Kasper Bjergbæk, direktør i SmukEvent og Smukfests kommercielle chef.

Vandt udbud i 2019

Opgaven med at opbygge og drive fanzonen vandt SmukEvent tilbage i 2019.

»Vi var så heldig - og dygtige - at vi vandt udbuddet dengang. Der var indbudt 12-15 eventbureauer fra hele landet til at byde på opgaven og vi var oppe mod nogle af de garvede bureauer. Det kan vi da godt være lidt stolte over. Fanzonen har vi designet i samarbejde med UEFA og DBU,« forklarer han.

Vi har gjort meget ud af at fanzonen skal være en god ramme om en folkefest, hvor der er noget for hele familien. Vi ville væk fra det maskuline boldunivers med fokus på øl og pølser.

Arbejdet med fanzonen begyndte allerede tilbage i 2019, og med sidste års aflysning, har der været ekstra god tid til at planlægge opbygningen. SmukEvent står for hele opbygningen, og for at drive fanzonen under EM inklusiv madstationer og barer.

Fanzonen er delt op i tre sektioner, Park Life, Street Life og Beach Life. Hver af zonerne afspejler noget af det, København har at byde på. Områderne er fyldt med sportslige aktiviteter, underholdning for børn og voksne, madboder og temabarer, livekoncerter og - naturligvis - en storskærm, så man kan følge med i kampene.

»Vi har gjort meget ud af at fanzonen skal være en god ramme om en folkefest, hvor der er noget for hele familien. Vi ville væk fra det maskuline boldunivers med fokus på øl og pølser. Selvfølgelig har vi skelet til, hvordan vi gør det på Smukfest, og kommer nok til at kaste en lille smule Waltherånd over fodboldfesten, men nu er det jo i København, så fanzonen afspejler noget af det, der repræsenterer netop København,« fortæller Kasper Bjergbæk.

Oprindeligt var planen at lave rammerne for en fodfoldfest med 10.000 deltagere, men det har corona sat en effektiv stopper for.

Opgaven med opbygningen og driften af fanzonen på Ofelia Plads i Københavns Havn er den størtse opgave, SmukEvent til dato har kastet sig ud i. Foto: Jonas Waldgren Larsen

Fra 10.000 til 3.000

»Vi er blevet stærkt beskåret i forhold til det oprindelige oplæg og pladsen bliver heller ikke helt som vi forestillede os for to år siden. Faktisk er det først for 14 dage siden, at vi har fået de endelige retningslinjer. Vi må kun have 1000 publikummer samlet til visningerne på storskærm, og det er langt færre, end vi havde regnet med. Samlet må vi have ca. 3.000 gæster fordelt på pladsen. 500-1000 ved storskærmen og 2000 på den øvrige plads. Men selvom der ikke bliver de 10.000 gæster, som vi designede fanzonen til for to år siden, så kan mindre også sagtens gøre det, og der skal nok blive en god fodboldfest,« understreger event-direktøren.

Opgaven med EM-fanzonen er SmukEvents største opgave til dato.

»Den har strakt sig over længere tid end planlagt og har også vist sig ret kompliceret, da der er mange interessenter med inde over, og oveni det kom så corona, men mange nye restriktioner. Det har tilsammen betydet, at vi har skullet være meget omstillingsparate,« understreger Kasper Bjergbæk.

SmukEvent har høstet gode erfaringer med fanzonen til EM, og det har givet blod på tanden til også i fremtiden at gå efter de helt store event-opgaver.

Mod på de store opgave

»Vi er lidt involveret i Tour de France til næste år som underleverandør. Vores andel er ikke lige så stor som her ved EM, men vi har helt klart fået mod på at byde ind på den type store opgave. Det giver os god læring og et godt netværk og samtidig giver det også en mulighed for at sprede vores know how ud i landet.«

Lige nu mærker SmukEvent dog især at trykket på corona-bremsen er ved at lette.

»SmukEvent laver alt lige fra sølvbryllupper til EM-fanzoner. Særligt lige nu kan vi mærke en voldsom vækst i antallet af større firmafester. Når man ikke har haft en firmafest i to år, så skal det ske noget særligt. Og nu ser det ud til, at det igen bliver muligt efter sommerferien. Så der er stor efterspørgsel på det til efteråret.«


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen