Ry skal være berømt for det gode værtskab

Butik Værdig på Bytorvet vil have resten af byen med på at blive Danmarksmestre i at tage godt imod byens gæster

Artiklens øverste billede
Værdige værter. Indehaverne af butik Værdig på Bytorvet i Ry, Anne og Per Bille, vil klæde byen på til at blive Danmarksmestre i værtsskab. Pressefoto

Turistsæsonen banker på døren og det har givet butik Værdig på Bytorvet i Ry en god ide. Butikken har sat sig for, at Ry skal blive Danmarksmestre i godt værtskab for de turister, der vælger at besøge byen.

Sammen med VisitAarhus som varetager turistarbejdet i Skanderborg Kommune, og foreningen Fælles om RY har Værdig søsat et projekt, der handler om at være gode værter for turister og gæster i byen. Samtidig vil Værdig fungere som turist info-center i byen.

Kan vi i Ry klæde hinanden på til oprigtig gæstfrihed og til at tage ansvar for at vores gæster får en fantastisk oplevelse, når de besøger Ry.

Per Bille

Første skridt er at invitere alle ansatte i byens butikker og alle andre, som har lyst til at være med til at tage godt imod byens gæster og turister, til et fyraftensmøde på bytorvet torsdag 17. april.

Klædt på til værtskab

Her vil Charlotte Emmery, lektor, guide, entertainer og forfatter til bogen ’Man synger da ikke på et universitet - en inspirationsbog om værtskab og oplevelser’ give sit bud på, hvordan man skaber kompetent værtskab i verdensklasse, så det bliver både sjovt for gæsterne og dem, der lever af at gøre gæsterne glade.

»Tanken er, at vi skal blive klædt rigtig godt på til at være gode værter, både for gæster og turister i byen, men også for almindelige kunder i butikkerne og for vores kolleger i byen,« forklarer Per Bille, der er idemanden bag initiativet. Han er også medindehaver af butik Værdig og formand for Fælles om Ry..

»Det er en ide, der har ligget og ulmet siden sidste år, hvor vi i Værdig oplevede mange turister, der kom forbi og fik en kop kaffe på vejen mod blandt andet Himmelbjerget. Rigtig mange spurgte efter, hvor der var turistinformation,« husker han.

Og selvom der er foldere med turist information på blandt andet biblioteket, campingpladserne og på hotel Ry, så findes de ikke ude i gadebilledet.

»Så måske kunne vi i Værdig lave lidt synligt Turist information på torvet i vores åbningstid,« lød ideen til at begynde med.

Oprigtig gæstfrihed

Den ide har siden udviklet sig markant, for i Billernes optik, er den fedeste oplevelse man kan få som turist, hvis dem man møder, tager værtskabet på sig og kan fortælle gæsterne, hvad der er værd at opleve i nabolaget, hvor de kan overnatte, få noget godt at spise eller gå nogle flotte ture.

»Den store forskel på Danmark og mange af de steder, hvor vi har rejst, er, at vi i Danmark er meget professionelt gæstfrie, men nok mangler den oprigtige interesse for gæsterne. At folk påtager sig et værtskab og et ansvar for, at gæsterne får en god oplevelse. Det er den ide, der ligger bag det her pilotprojekt. Kan vi i Ry klæde hinanden på til oprigtig gæstfrihed og til at tage ansvar for at vores gæster får en fantastisk oplevelse, når de besøger Ry,« konstaterer Per Bille.

»Det koster jo ikke noget at opføre sig pænt og ordentligt og være hjælpsom. At steppe up i gæsteservice. Jeg ville blive utrolig stolt, hvis Ry blev berømt for det gode værtskab.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen