50.000 elever skal arbejde med engineering i skolen. Foto: Mikael Schlosser

50.000 elever skal arbejde med engineering i skolen. Foto: Mikael Schlosser

70 naturfagslærere i Skanderborg skal efteruddannes i engineering

En donation fra Villum Fonden skal være med til at uddanne elever til at arbejde eksperimenterende

uddannelse Over de næste år skal mere end 2.000 lærere og 50.000 elever landet over arbejde med at løse virkelighedsnære problemer i naturfagene.

Det er muligt takket være en donation på knap 19 millioner fra Villum Fonden til projektet Engineering i Skolen.

En af de kommuner, der får glæde at projektets udbredelse, er Skanderborg Kommune, hvor en stor gruppe naturfagslærere får mulighed for at udvikle deres engineering-kompetencer til gavn for elevernes læring.

Her forventer man at kunne efteruddanne op til 70 naturfagslærere over 3,5 år.

Byg en lodret have

Design en bygning, der kan modstå et jordskælv eller byg din egen lodrette have. Den slags opgaver har elever landet over prøvet kræfter med de seneste år gennem programmet Engineering i Skolen, der handler om at arbejde eksperimenterende med at udvikle løsninger på konkrete problemer i virkeligheden.

Nu får yderligere 50.000 elever muligheden i seks nye kommuner landet over, takket være Villum Fondens bevilling til at udbrede den undersøgelsesbaserede undervisningsmetode, som er udviklet af forskere fra VIA University College i samarbejde med bland andre Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra, Naturvidenskabernes Hus og Engineering Lab i Horsens.

"Med pengene kan vi blandt andet kompetenceudvikle over 2.000 lærere i seks danske kommuner, så projektet kommer endnu flere elever til gode. Derudover får vi mulighed for at udvikle selve metoden samt nye undervisningsmaterialer, ligesom undervisere på læreruddannelsen også får kompetencer til at træne de kommende lærere til at arbejde med engineering," siger projektleder for Engineering i Skolen i VIA Martin Krabbe Sillasen i en pressemeddelelse.

Og der er stort behov for engineering-kompetencer, hvis man spørger direktøren i Engineer the Future. "Engineering-metoden er med til at gøre eleverne til medskabere af teknologi fremfor blot forbrugere. Den øger elevernes naturfaglige viden og evne til at forholde sig kritisk til teknologien, hvilket er helt afgørende i en tid, hvor teknologi og digitalisering fylder stadig mere," siger Ghita Wolf Andreasen i pressemeddelelsen.

jesl

Publiceret 12 December 2019 10:00