Butikkerne har fået deres egen problemknuser

Maria Louise Engelbredt er klar med vejledning kvit og frit i hele Skanderborg Kommune.

Artiklens øverste billede
Maria Louise Engelbredt skal sparre med detailhandlere i hele Skanderborg Kommune. Foto: Erland Rasmussen

Detailhandlere i Skanderborg Kommune kan nu få professionel konsulenthjælp til at udvikle deres butikker ganske gratis.

Den nye ordning er et samarbejde mellem Skanderborg Kommune, ErhvervSkanderborg og Erhvervshus Midtjylland.

Fokus på udvikling

Baggrunden for den særlige ordning for detailhandelen kan føres tilbage til byrådets midlertidige udvalg om Erhverv og Turisme, hvor det blev understreget, at detailhandelen spiller en vigtig rolle for det gode liv og de levende bymidter i centerbyerne.

Og det var et fælles ønske fra både virksomheder i turisterhvervet blandt detailvirksomheder, at der kom mere fokus på forretningsudvikling inden for detailhandelen.

Det er et sammensurium af, hvordan man står skarpt i forhold til forbrugerne på alle salgsplatforme, og hvordan man kobler det hele sammen

Maria Louise Engelbredt, Erhvervshus Midtjylland



Medarbejderen hedder Maria Louise Engelbredt, og hun får base hos ErhvervSkanderborg to dage om ugen, hvor hun skal være opsøgende og fokusere på detailhandelen og dens udvikling.

Maria Louise Engelbredt har en bred baggrund i detailhandelen. Hun har været salgschef hos både Magasin og Montana, ligesom hun har arbejdet som konsulent med forbrugertrends og udvikling i detailhandelen, på bureau med visuel visuel brandstrategi, indretning af fysiske butikker, ligesom hun også har beskæftiget sig med digital markedsføring, softwareplatform og it hos kæder.

I første omgang har Maria Louise Engelbredt taget fat i de fire foreninger for detailhandel i kommunen under City4You, hvor hun har præsenteret konceptet. Sideløbende er hun i gang med selv at opsøge butikker i kommunen. Hun understreger, at man ikke behøver at være medlem af den lokale cityforening eller noget andet for at få hjælp.

»Vi vil gerne gøre opmærksom på, at ordningen eksisterer, og man er også meget velkommen til at booke mig direkte«, betoner Maria Louise Engelbredt.

Detailhandelskonsulenten har allerede fået et godt indtryk af Skanderborg Kommune og dens detailhandel. Det handler heller ikke om, at detailhandelen her i særlig grad har for brug for bistand. Det er derimod et ønske om at skubbe til en videreudvikling af erhvervet, fordi det har stor betydning for byerne.

Tilbuddet om konsulentbistand er således et tilbud om sparring til at lave en plan for fortsat udvikling for den enkelte detailhandler og butik, hvor konsulenten kan vejlede om de muligheder, der er.

Der stilles skarpt

I sidste instans er det helt op til den enkelte detailhandler, Maria Louise Engelbredt besøger, om man vil gå videre med tingene. Hun nævner, at der eksempelvis tales om butiksfaglige emner som udnyttelse af butiksarealet, strategisk brug af udstillingsvinduerne, leverandører, netværk, om man har en online platform og bruger den optimalt, ligesom rekruttering og fastholdelse af medarbejdere kan være på programmet.

Det kan også være en dialog omkring butikkens økonomiske situation og de muligheder der er for eventuelt at forbedre på dette område.

»Det er et sammensurium af, hvordan man står skarpt i forhold til forbrugerne på alle salgsplatforme og en dialog omkring, hvordan man med fordel for sin forretning kobler det hele sammen«, siger Maria Louise Engelbredt.

Hun understreger, at alt foregår i fortrolighed.

»Da min rolle er uvildig, er jeg der for butikkens skyld og ikke for at tjene min egen løn. Derfor er der intet, der bliver et pres til handling. Dialogen er ganske fortrolig og skal ses som en hjælp og en mulighed for at få sparring eller et kærligt puf i rette retning«, lyder det.

Læs også

Del artiklen