PFAS i solceller - ud i naturen
Vidste du at PFAS - også kaldet “evighedskemikalier” - er en del af bagsidefolien på solceller som der nu arbejdes benhårdt på at få plastret vores natur til med?
Navnet “evighedkemikalier” afstedkommer af deres meget stærke kulstof-flour-forbindelser som gør at de stort set ikke nedbrydes i naturen.
PFAS bliver kædet sammen med hormonforstyrrelser, leverskader, skjoldbruskkirtelsygdomme, fedme, fertilitetsproblemer og kræft.
Safety and Energy Technology vurderer at det vil kunne udgøre betragtelige helbredsrisici, hvis disse materialer lækker til atmosfæren eller forurener jord og vand.
Hvem tager ansvaret, når naturen plastres til med denne miljøforurening?
I Nye Borgerlige der kæmper vi for at få PFAS forbudt i Danmark. Jeg har gentagne gange fremført mine bekymringer i byrådet omkring en kommende generation af miljøforurening, som vi vil efterlade til vores børn og børnebørn ved at plastre naturen til med disse solceller.
Solceller der indeholder både bly i svejsningerne og PFAS på deres bagsidefolie.
Jeg mener helt klart KUN at der bør anvendes bæredygtige solceller uden bly og PFAS i Danmark, og så vidt muligt kun på tage af kommunale bygninger og virksomheder. Derudover så bør man presse på for at få lavet nogle økonomiske fordele ved igen at anvende solceller hos private og ved nybyggeri, heriblandt boligforeninger, så den enkelte forbruger kan spare penge på sit forbrug.
Byrådet her i Skanderborg har lyttet lidt - i dag skal en udvikler af solcelle arealer i Skanderborg kommune dokumentere hvor meget BLY der er i solcellerne. Jeg havde dog gerne set at der var blevet indskrevet at det var forbudt at opsætte solceller i Skanderborg kommune med indhold af bly.
Det samme selvfølgelig for bagsidefolien med PFAS som cirka 77 procent af de producerede solceller indeholder på verdensplan.
Som repræsentant for Nye Borgerlige kommer jeg ikketil at ligge navn til solcellearealer, en ny generation af miljøforurening med både BLY og PFAS som begge er unedbrydelige for naturen, dyrene og menneskekroppen.
Den nye generation af Kernekraftværker er den bedste, sikreste og stabile vej til fremtidens energikilde og som lokalpolitiker kan man SAGTENS presse på den vej opad i sit bagland som strækker sig helt til Christiansborg. Så jeg køber ikke præmissen om at “Vi skal jo gøre hvad vi bliver bedt om af Christiansborg”.
Udviklingen af de nye generationer af Kernekraft går vanvittigt stærkt. Vores infrastruktur ifht elnettet er endnu ikke klar til de kæmpe store solcelle arealer man planlægger med - det vil tage 7-10 år inden det er komplet og det samme vil det kræve til Kernekraft.
Hvor lang tid tager det så at bygge et kraftværk?
»Det tager i gennemsnit 6-7 år at bygge et Kernekraftværk« skriver atomkraft-jatak.dk.
Familienplus.dk skriver:
»I Tyrkiet (som ikke har haft atomkraft før) bygger Rosatom 4 x VVER-1200 reaktorer, sådanne 4 kunne forsyne hele Danmark med grøn strøm – dem bygger russerne på 5 år. Eller hvad med KEPCO som indtil videre har færdigbygget 3 reaktorer i UEA. De første to reaktorer blev bygget på 8 år, reaktor nummer 3 på 7 år«.