Fejlplacering af handel i Låsby
Kommunen har afholdt offentligt møde om de fremtidige butikker i Låsby. Butikkerne foreslås placeret omkring Aarhusvej, Niels Bohrs Vej og Ole Rømers Vej.
Det er en dårlig idé af flere årsager.
Jeg foreslår, at man i stedet flytter butikkerne til området øst for Hammelvej den sidste rundkørsel mod Hammel.
Der er ingen tomme grunde i området. Om der kommer butikker, er således afhængigt af om de nuværende grundejere vil sælge og til hvilken pris. Det kan frygtes, at prisen for grundene bliver så høj, at der er butikskæder, der vil fravælge Låsby.
Området er allerede i dag stærkt trafikbelastet, især ved rundkørslen ved Gl. Aarhusvej. Jeg ved godt, at trafikproblemerne belyses senere i den kommunale proces, men problemerne er så store, at det allerede nu bør diskvalificere området som butiksområde.
Jeg foreslår, at man i stedet flytter butikkerne til området øst for Hammelvej den sidste rundkørsel mod Hammel. Her er der masser af tomme grunde til udvikling, trafikken er væk fra byen, der er etableret udkørsel i rundkørslen og området ligger tæt på den nye udstykning i Langvad Bakker.
At Rema 1000 efter sigende har købt grund i det påtænkte butiksområde ved Ole Rømers vej bør ikke have nogen indflydelse på placeringen af butiksområdet. For det er vel byrådet og borgerne i Låsby, der bestemmer, hvor butiksudviklingen i Låsby skal ske?