Svar til Anders Bertram: Tidlig dialog er en del af den demokratiske proces
Anders Bertram har i sit læserbrev travlt med at skyde mig motiver i skoene. Lad mig prøve at rede trådene ud. Låsby er inde i en rivende udvikling, og det er positivt, at mange vælger byen til. Derfor igangsatte Byrådet allerede tilbage i 2015 et arbejde med titlen: Byernes vækst. Der blev nedsat en lokal borgergruppe som gennem borgermøder involverede endnu flere lokale låsby-borgere. I 2016 fremlagde borgerne deres ønsker til udviklingen af Låsby. Et af ønskerne var, at der langs med Hammelvej blev mulighed for flere butikker.
Ønsket om en dagligvarebutik kommer således fra låsby-borgerne selv. Først efter, at borgergruppen havde fremlagt ønsker om en butik langs Hammelvej meldte REMA1000 sig på banen med et bud på, at de gerne ville etablere en butik i området.
Det er derfor hverken Byrådets eller min idé at ønske flere butikker i Låsby. Ønsket kommer fra borgerne i Låsby.
Det er derfor hverken Byrådets eller min idé at ønske flere butikker i Låsby. Ønsket kommer fra borgerne i Låsby. Jeg siger IKKE, at alle deler ønsket, men sådan er demokratiet jo også. Derfor holder vi også tidlig dialog og høring igen. Det giver nemlig mulighed for, at alle uanset om man er for eller imod kan afgive et høringssvar.
Den tidlige dialog skal ifølge planloven ske inden der igangsættes egentlig planlægning, og inden arbejdet med screening for trafik, støj, skygger, detailhandelsanalyse og meget andet. De spørgsmål bliver belyst i det videre kommuneplansarbejde, og her tages resultatet af en detailhandelsanalyse selvfølgelig også med i det videre arbejde.
Jeg vil afslutningsvis opfordre til, at vi holder en god og ordentlig dialog omkring udviklingen af Låsby. Og så vil jeg opfordre til, at interesserede går ind på Skanderborg Kommunes hjemmeside og afgiver et høringssvar. Jeg tror, vi har et fælles ønske om, at borgerne i Låsby får så gode indkøbsmuligheder som muligt.