Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kommunaldirektørens underlødige argumentation

Artiklens øverste billede
Endnu et læserindlæg om Ry Øst. Arkivfoto

Tak til Lars Clement (LC) for et sjusket og underlødigt læserbrev, som heldigvis let lader sig skyde ned. 

LC skriver, at jeg fører usande påstande til torvs og i øvrigt griber mine påstande »ud af den blå luft«. LC er galt afmarcheret, hvilket jeg nu fører bevis for. 

For det første påstår LC, at det er grebet ud af den blå luft, når jeg skriver, at byrådet i Ry Øst-sagen har valgt en infrastrukturel løsning, som der kraftigt blev advaret imod fra embedsværkets side. 

LC synes fuldstændig at have glemt, at embedsværket har givet endog meget klare anbefalinger til politikerne vedrørende infrastruktur. For eksempel fremgår følgende af den kommunale anbefaling til politikerne i marts ’21: 

»Overordnet set anbefaler administrationen (…) at antallet af tilslutningspunkter til Skanderborgvej begrænses. Der skal desuden sikres en hensigtsmæssig afstand mellem tilslutningspunkter.«

Den valgte infrastrukturløsning er i fuldkommen modstrid med denne klare anbefaling og de øvrige anbefalinger, vi modtog i sagen. Kommunen begrænser ikke antallet af trafikale tilslutningspunkter til Skanderborgvej– tværtimod – og man opnår nu en uhensigtsmæssig afstand mellem tilslutningspunkterne. 

Jeg anbefaler klart byrådet, at man revurderer infrastukturbeslutningen, for den valgte løsning vil kun forværre fremkommelighedsproblematikkerne i området. 

LC påstår også i sit læserbrev, at udviklernes bud på bidrag til kommunen ikke har spillet nogen rolle, og at det er uden betydning, at Skanderborg Kommune -stik imod god forvaltningsskik og almindelig ordentlighed- har videreformidlet information om en virksomheds bud videre til en anden virksomhed.

Dette postulat er jeg meget uenig i. LC’s argumentation er også her mangelfuld. For eksempel påstår LC, at Rema tilbød det største bidrag, hvilket ikke er helt sandt. Brugsforeningen tilbød efter kritisabelt (og potentielt ulovligt) pres fra kommunen at finansiere et ganske stort vejanlæg – flere hundrede meter i alt. Dette vejanlæg anslås umiddelbart dyrere end, hvad Rema1000 tilbød. 

Slutteligt vil jeg sige, at visse politikere blev meget pikerede, da det for dem kom frem, at udviklerne forsøgte at tilbyde kommunen donationer og overbyde hinanden, så udviklerne kunne få deres vilje. 

Rema1000 fik bestemt fjender i byrådet, da størrelsen på deres bidrag blev kendt. Donationerne har haft effekt, og de fyldte også en god del i den politiske diskussion.

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.