Synd for Alken
Jeg bor ikke i Alken, men i Vrold ved Skanderborg og tæt på motorvejen. Debatten om bæredygtigt byggeri i Alken har jeg skam fulgt med i – ikke mindst fordi jeg kender Alken og har blandt andet haft min mindre båd liggende der i cirka 30 år ved Mossø hos en privat lodsejer.
Derfor kender jeg en del til Alken og har snakket med en del bekymrede beboere vedrørende byfornyelse her. Jeg deler bestemt også bekymringen.
Hvad ved jeg så om det? Jo, jeg er bygnings/anlægsingeniør og har i 35 år haft ansvar for nye byggeområder i Aarhus Kommune som tilsyn og økonomi og ansvarlig for gennemførelse af vejanlæg/kloak og så videre.
Nu vil en Aarhus-bygherre opføre 25 træhuse samt fælleshus midt i Alken som bæredygtigt, klimavenligt og så videre.
Der er nogle ildsjæle i Alken, der er med på den tanke, men hvori består det klimavenlige og bæredygtige egentlig i? Træ er ikke specielt klimavenligt og bæredygtigt og kræver import af træ fra andre lande (for eksempel USA, Amazonjunglen, baltiske lande, Finland og så videre). Træ er heller ikke så stærkt og vedligeholdelsesfrit som tegl eller betonfundamenter.
En lokal købmand vil nyde godt af en udbygning af Alken, men hvad med veje, kloak/ spildevand med mere, ja hele infrastrukturen. Et sådant byggeri vil kræve vejudvidelser ind gennem Alken og også på privat grund, da mange huse ligger tæt på vejareal, og hvor skal spildevandet sendes hen? Skanderborg rensningsanlæg ligger immervæk langt fra Alken.
Hvem betaler for alt dette, når det kommer til stykket? Er det delvist bygherren og derefter kommunen (skatteborgerne), og hvad med ”Rævestierne” ind og ud af Alken?
Der er bestemt små og snævre veje til og fra Alken, hvad enten man vil mod Aarhus eller Skanderborg, men kommunen har nok ikke råd til at udvide/forstærke vejene foreløbigt. Broen over jernbanen taler sit tydelige sprog – der skal man også passe morderligt på som cyklist eller billist.
Et forsøg på at sælge træhusprojektet er også at fortælle folk, at der fra Alken kun er 23 minutters kørsel til Aarhus centrum (læst i Uge-bladet).
Hvordan kan det så være, at jeg, der bor klods op ad motorvejen i Vrold, har skullet bruge minimum 30 minutter for at være rimelig sikker på at nå mit kontor i Viby (Aarhus syd)?
Jamen dog, fra Alken vil det tage tre kvarter (mindst) at komme til Aarhus centrum.
Jeg kan lide landsbymiljøet i Alken og håber ikke, det går nedad, selvom mit indlæg kan synes lidt negativt. Boes er mere fredet - heldigvis.
Jo, det er synd for Alken. Min mening.
Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d