Mødregrupper hører til i en tilflytterkommune
Debatten om hvad vores kommune tilbyder nybagte mødre og familie er igen blusset op.
En debat jeg har været aktiv i, siden min hustru og jeg flyttede til Skanderborg. Skanderborg Kommune har siden 2014 ikke tilbudt den service at oprette mødregrupper til hverken første- eller flergangsmødrene. Som den eneste kommune i Østjylland.
Det mener jeg er en fejl! Mødregruppen er et fantastisk sted at snakke med andre kvinder om alt det, der summer rundt i hovedet på en nybagt mor.
Et særdeles vigtigt aspekt ved mødregrupper er, at man lærer flere mødre at kende i nærområdet. Børnene kommer oftest til at gå i både børnehave og skole sammen, og så er det virkelig godt at kende andre forældre.
Dette giver et kæmpe rygstød til det lokale sammenhold og kultur. Netop fordi Skanderborg Kommune har mange tilflyttere, som ikke har et lokalt netværk, er det vigtigt at tilflyttere bliver en del af det lokale sammenhold.
I en mødregruppe har du som nybagt mor fornøjelsen af at snakke med andre mødre, som har oplevelser, der ligner dem, du selv har. Man giver hinanden gode råd, udveksler erfaringer, historier, brok og alt andet man “bøvler” med i hverdagen og vigtigst - man støtter hinanden.
I en mødregruppe kender de andre mødre ikke din fortid, din familie og faren til dit barn. De ved ikke, hvor hip og cool du var, inden du blev mor, og egentlig er de også ligeglade. Til gengæld bakser kvinderne i din mødregruppe også med manglende søvn, ømme bryster og hvad livet som småbørnsfamilie ellers har at byde på.
I en mødregruppe har du som nybagt mor fornøjelsen af at snakke med andre mødre, som har oplevelser, der ligner dem, du selv har.
I dag i Skanderborg kommune tilbydes normalt ”Familieiværksætterne”, men det har været sat på pause siden 2020 på grund af manglende ressourcer. Dette skulle være en erstatning for de traditionelle mødregrupper. Familieiværksætterne er et tilbud, hvor mødre og fædre i større grupper diskuterer og superviseres af en sundhedsplejerske.
Kald mig bare gammeldags og ”konservativ”, men der er nogle emner ved fødsel, børn, amning og så videre, hvor ikke alle mødre føler sig trygge eller har lyst til at diskutere i åbent forum med fremmede mænd. Den traditionelle mødregruppe fungerer netop uden mænd, uden sundhedsplejerske og uden anden kommunal indblanding.
Blot fire til fem mødre, der selv styrer hvor og hvornår de mødes med deres skønne unger til snak, hygge og kaffe. En simpel opskrift der ikke kræver andet administrativt fra kommunen end at sætte fire til fem nybagte mødre fra lokalsamfundet sammen og bede den øverste på listen om at tage initiativ til første møde.
Vi kan lade sundhedsplejersken helt uden af denne ligning. Præcis som hun er nu, hvor mødregrupper mødes via Facebook eller Boblberg.
At kommunen styrer det administrative og giver nybagte mødre et skub mod en mødregruppe, skal ikke forhindre det frie initiativ hos fædre, alternative og mangfoldige familieformer eller en helt anden sammensætning.
Som stor tilflytterkommune skal Skanderborg Kommune tilbyde at arrangere mødregrupper for de kommende forældre, der kommer hertil for at stifte familie.