Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Skanderborg Kommune fik sin veterankoordinator

Artiklens øverste billede
Martin Frausing Poulsen forventer, at ingen, heller ikke sundhedspersonale eller andre hjemvendte udsendte, lades i stikken. Foto: Per Bille

Byrådsmedlem Thomas Cordtz skriver i et læserbrev, om Skanderborg Kommunes reviderede Veteranpolitik, citat: ”Den gældende politik fra 2016 omfatter kun folk udsendt af forsvaret, men ikke de mange andre faggrupper - for eksempel sygeplejere, læger, politibetjente og folk fra diverse NGO’er - der også sendes ud i verdens brandzoner”.

Som en del af budgetaftalen for Budget 2022 - 2025 fik jeg igennem, at der skulle være en veteran koordinatorfunktion i Skanderborg Kommune. 

I forligsteksten blev der gjort en del ud af, at veterankoordinator-funktionen foruden hjemsendte soldater også skulle omfatte sundhedspersonale m.v., citat fra forligsteksten: ”Med ønsket om at give hjemvendte udsendte (soldater, sundhedspersonale m.v.) en bedre støtte afsættes der 100.000 kr. årligt til at understøtte den eksisterende veteranindsats i Skanderborg Kommune”. 

Jeg forventer så sandelig, at ingen, heller ikke sundhedspersonale eller andre lades i stikken, som det er vedtaget af et byrådsflertal.

Til Thomas Cordtz kommentarer om, at Økonomi- og erhvervsudvalget (ØE) ikke ville være med til at kikke på en opdatering af politikken, med henvisning til et møde i Sundheds- og Omsorgsudvalget (SU), så er det ganske enkelt ikke sandt. SU skulle forholde sig til en orienteringssag. SU tog orienteringen til efterretning, men oven i det kom de med et ændringsønske, på et punkt, der var et orienteringspunkt.

Jeg glædes dog oprigtigt over støtten til de Veteran Initiativer, som jeg ihærdigt har arbejdet på i de seneste 8 år. Her er det på sin plads at nævne, at der ingen konservative kommentarer var til Veteranpolitikken, da den blev fremlagt ØE på mødet den 14. december 2022. 

Jeg glædes stadigvæk over veteranpolitikken, veterankoordinatoren og er nu spændt på, om mit ønske om en Veteran Cafe i Skanderborg bliver en realitet. Derudover vil jeg fortsætte arbejdet med at få gjort Skanderborg til en veterankommune. 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.