Svar til Bente Andersen: En cykelsti er mere end klima og gode vaner
Cykelstien mellem Svejstrup og Bjestrup har været tre år undervejs.
Med den nye cykelsti bliver cyklister og biler adskilt. Jeg er sikker på, at mange i Svejstrup glæder sig til snart at kunne sende deres børn sikkert afsted for i komme i skole, til fritidsaktivitet og på legeaftaler.
Når vi med en cykelsti gør det mere sikkert for bløde trafikanter, vil flere vælge at gå og cykle i hverdagen. At gå og cykle, har en opdragende effekt på vores vaner, og skaber grundlaget for en aktiv hverdag for børn og voksne, hvor vi i højere grad bruger vores krop til at fragte os rundt i nærområderne. Jeg drømmer om, at vi alle sammen kommer til at udlede langt mere lungeskabt CO2 end vi gør i dag. Men det kræver en sikker infrastruktur og vaneændringer hos den enkelte.
Når vi går og cykler betyder det færre biler på vejene, og dermed en reducerende effekt på den støj der genereres af trafikken. Det har ligeledes en effekt på det lokale miljø med en mindsket udledning af partikler samt et mindre klimaaftryk.
Men en cykelsti er langt mere end det. En cykelsti er landdistriktpolitik og det er skolepolitik. Jeg er sikker på, at alle i området omkring Bjestrup Skole er interesseret i at gøre det attraktivt at tilvælge den lokale skole.
Hvis jeg kunne starte verden forfra, og bygge transportnettet op fra bunden, ville jeg starte med cykel- og stisystemerne.
Flere fra Klima- Miljø- og Planudvalget har allerede været i Alken og med egne øjne set udfordringerne, som de på nuværende tidspunkt lever med. Jeg ved at mange i Alken kigger misundelig til Svejstrup fordi de har fået en ny cykelsti, som forbindes til den lokale skole.
Hvis jeg kunne starte verden forfra, og bygge transportnettet op fra bunden, ville jeg starte med cykel- og stisystemerne. For vi skal gøre det let at gøre det vi gerne vil have mere af, eller besværligt at gøre det vi gerne vil have mindre af.
Jeg kan desværre ikke starte verden forfra, så vi tager ét skridt ad gangen.
Vi ved, at der er et helt særligt forhold på 50 meter af strækningen, som kommer meget tæt på et af husene. Det forhold skal vi selvfølgelig undersøge nærmere, om der er noget vi kan gøre. Resten af strækningen er i bogstavelig og metaforisk forstand lige ud af landevejen.
Vi ser på projektet, når det fremsendes til politisk behandling.