Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Dobbeltrettet cykelsti i Svejstrup - mindre kunne gøre det

Artiklens øverste billede

Skanderborg Byråd har besluttet, at der skal anlægges en dobbelt rettet cykelsti fra Svejstrup til Bjedstrup. Det er fint, at politikerne vil forbedre trafiksikkerheden i kommunen. Hvis dette projekt er udtryk for den måde man forvalter midlerne på, når man ikke ret langt. 

Det er rigtig ærgerligt, for der er mange steder i kommunen, hvor der er behov for cykelstier. Projektet i Svejstrup er helt uden økonomisk jordforbindelse. Et sted, hvor der virkelig også er behov for en cykelsti, er langs Emborgvej fra Alken og ud til Skanderborgvej.

Hvis man lavede en billigere trafikløsning langs Svejstrupvej kunne der måske blive penge også til en løsning for de mange bløde trafikanter her.

Projektet i Svejstrup er helt uden økonomisk jordforbindelse.

Forud for budgetforhandlingerne her i efteråret efterlyste byrådet forslag til besparelser. Her måtte det da være oplagt at spare og få pengene til at række længere, men nej. Byrådet svarede slet ikke på vores henvendelse.

Bjedstrup Skole har været i fare for nedlæggelse mange gange. Pengene kan kun bruges én gang. Heldigvis kan én af de ældste beboere i Svejstrup fortælle, at der ikke er sket ulykker langs denne strækning i Svejstrup i mere end 70 år. 

Det må der naturligvis heller ikke i fremtiden. Skolebussen kører sine ture og forældre henter og bringer deres børn. Nogle gange på cykel og andre gange i bil. Andre gange når vejret tillader cykler også nogle af børnene.

Hastigheden på Svejstrupvej er vokset betydeligt især de sidste 5-10 år. Hvorfor sætter man ikke hastigheden ned til 30-40 km/t. Man kunne for eksempel sætte skilte for skolevej og eventuelt udtænke andre hastigheds reducerende løsninger også. 

Nu vil man så etablere en dobbeltrettet cykelsti med en afstand indtil kørebanen der giver associationer til en meget befærdet hovedvej og ikke til vores lille landsbyvej. Hastigheden kan rigtig blive sat op.

Argumentet fra myndigheden for det store anlæg er, at der skal være god plads i tilfælde af ulykker.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.