Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Julen er gammel, og julen er ny

Artiklens øverste billede
Carsten Marvig. Privatfoto.

»Julen er gammel, og julen er ny. Julen er aldrig den samme.«

Sådan synger nissen Pyrus i en julesang. Og det gælder unægtelig også den helt almindelig hverdag. For hver ny dag, vi får givet, bliver aldrig den samme som i går. Det gælder også for mandage.

Mandag lige op til jul oplevede jeg en mandag, der ikke blev som nogen anden mandag. Faktisk blev den temmelig desperat, for jeg tabte min telefon i Århus. Det var først da jeg satte mig i bilen for at køre hjem, at det gik op for mig. For jeg skulle stoppe parkerings-appen, men hvor i alverden var min telefon.

Jeg vendte vrangen ud på alle lommer, lå på knæ i og under bilen, løftede alle måtter, flyttede sæder, nærstuderede hver en tomme af de fortove, jeg have betrådt, alt i mens panikken bare steg og steg. Men væk var den. 

I efteråret talte jeg på et tidspunkt med konfirmanderne om bekymringer, for dem kender de skam også til, også det med at det negative let kan få overtaget i en.

Og som det altid er, når mit liv nærmer sig en jordisk katastrofe, beder jeg en bøn og får strakt et svar: Ring til Charlotte! (min kone) Men det er jo ikke let, når man hverken har en telefon eller kan hendes nummer i hovedet. Og hvad med parkeringsappen, hvordan stopper man den, mens kronerne fosser ud af ens betrængte kapitalbeholdning. 

Jo, alt, hvad der engang var værd at huske, ligger jo nu på den sk…. telefon. Så tilbage til Storring og ved hjælp af af Google finde frem til Charlottes nummer.

Heldigvis var der en næstekærlig kvinde i Århus, der havde fundet den og med lidt held fik den åbnet, da Charlotte fluks ringede til den. Tilbage til Århus igen, fuld af glæde for at afhente min uundværlige telefon og takke denne omsorgsfulde kvinde. Men ak! 

Mobilen havde lidt større overlast i mødet med storbyens trafik, sjap og asfalt – den var i mellemtiden afgået ved døden. Panik - Panik. Afsondret fra den digitale verden. Alle telefonnumre, selv min kones, alle mine vitale medicin apps, parkeringsappen, alle...

Kære læser, har du husket at lave en sikkerhedskopi – jeg siger det bare. Men Charlotte blev ganske rigtigt min redning.

Uha hvor man indimellem ønsker sig tilbage til den gode gamle analoge verden. Dengang man også fik trænet og trimmet sin hukommelse, så for eksempel alle væsentlige telefonnumre bare sad i hjernes hukommelsescenter.

Jo, »julen er gammel, og julen er ny. Julen er aldrig den samme.« Det gælder også mandage, og hver ny dag vi får skænket i det nye år.

Det kan måske nok indimellem være lidt bekymringsgivende, at man aldrig helt ved, hvad morgendagen eller et nyt år vil bringe. Erfaringen lærer os jo, at så meget kan ske, også det der langt være end en mistet telefon. 

I efteråret talte jeg på et tidspunkt med konfirmanderne om bekymringer, for dem kender de skam også til, også det med at det negative let kan få overtaget i en.

I den forbindelse arbejdede vi med den såkaldte sindsrobøn, der lyder: Gud giv mig sindsro til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen.

Jeg tror faktisk de simple ord kan være en stor hjælp at tænke lidt over, ikke bare for konfirmanderne, men for os alle. Ja, de kan være en hjælp til at få ryddet lidt op i alle de bekymringer, som så let kan hobe sig op i vores sind, måske ikke mindst ved nytårstide.

Sindsrobønnen er som ordet siger en bøn. Et helle hvor vi giver os selv en pause-ro til at dele vores tanker og bekymringer med Gud. Men hvor vi også får mulighed for at lade Gud komme lidt til orde i vores liv.

Nu ved jeg godt at det at bede ikke bare er så let for alle. Men som den humoristiske biskop Jan Lindhart engang sagde til en flok unge mennesker: Man kan blot tage mobiltelefonen op til øret. Man behøver ikke at ringe op. Han skal nok høre det alligevel. Det gælder også, selvom man ikke lige har en telefon ved hånden.

For der findes ingen rigtig eller forkert måde at bede på. Derimod er det sikkert, at det kan aflaste vores sind at gøre det.

Det blot være sagt, fordi det med at bede og tage en pause, er noget, vi alle kan finde ud af, også i et hektisk hverdagsliv – ja eller når panikken melder sig. Det kræver nok bare, at vi øver os, gør det til en vane.

Og så er det altid godt at tænke, at Gud altid er kontaktbar på analog vis. Her er intet nummer eller adgangsgode, der skal huskes, her behøves ingen opladning eller sikkerhedskopi, han er der altid - kontaktbar. 

Jo, »Julen er gammel, og julen er ny. Julen er aldrig den samme.« Det gælder som sagt også mandage og hver ny dag, vi får skænket i det nye år. Men gå med Gud, så går det hele nok. 

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.