Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Er der en arkitekt til stede?

Artiklens øverste billede
Arkivfoto.

Før kommunalvalget sidste år lovede den magtfulde formand for teknisk udvalg kommunens borgere at arbejde for en kommunal arkitekturpolitik. Endnu tidligere har han om udviklingen i Ry ment, at en tre-fire etager i midtbyen er lige højt nok!

Hvad sker der så? Ja, jeg var ved at gå bagover, da jeg ventede på stationen og så den kæmpeenorme bygning, der rejser sig på Skanderborgvej og fuldstændig ødelægger midtbyen.

Det samme byggeselskab vil fortsætte med at bygge kolosser på Brunhøjvej 8-10. Uden hensyntagen til naboer og omgivelser. Kommunen fører en byggepolitik i Ry, der ligner, hvad den tidligere Venstreborgmester i Silkeborg stod for. Byudvikling for enhver pris på byens bekostning for at få flere indbyggere. Men Ry skal vel ikke vokse for at bevare det lokale sygehus.

Vi skal værne om den gamle stationsby. Skabe en hyggelig by, helst med røde tage, og renovere de gamle huse, så vi kan blive ved med at trække turister til byen. Vi skal ikke smide barnet ud med badevandet.

Det vil vi gøre, hvis vi kritikløst fortsætter i sporet anlagt på Skanderborgvej. Det er en skændsel for byen. Mere af samme slags vil få Ry til at ligne en hvilken som helst anden uinteressant stationsby.

Lad os få en arkitekturpolitik med turismen i centrum. Den økonomiske gevinst kan vise sig større end bygherrernes profit ved store byggerier. Penge, der går i kommunens kasse, ikke i boligspekulanternes.

Så kan det være, at byen mangler boliger til singler og ældre. Men skal vi henvises til at bo i lejligheder som på Ry Bytorv, hvor man mere kigger ind i naboens bolig end får udsigt til den omgivende natur? Samtidig med at andre borgeres udsigt til samme smukke natur begrænses.

Det er bare for højt og for snævert. Begge steder har borgerne nu længe måttet finde sig i, at byggerierne forhindrer almindelig trafik i området. Hvor længe skal det vare ved?

På borgermødet var der også modstand mod høje huse ved siden af den lavere højde på det omgivende byggeri. Flyt høje huse op på Kildebjerg, eller planlæg højere byggeri, når Ry skal udvikles ad Lundhøjvej. Det er bare en super god løsning, fordi det kan give mulighed for togpendlere at benytte Alken som påstigningsstation. Det vil styrke togtrafikken og forhindre trafiksammenbrud i Ry.

Trafikudviklingen i Ry midtby er et stadig voksende problem. Last- og personbiler bliver større, og problemet bliver næppe mindre, når Nettorundkørslen ændres.

88 boliger på Brunhøjvej 8-10 gør det større – trods sukkersøde løfter fra bygherren om delebiler. Husk på de lave børneinstitutioner overfor. Børnene bliver lige så forskrækkede som jeg i sommer på Ry Station ved den foreslåede høj-tæt bebyggelse - i stedet for tæt-lav bebyggelse.

Nye lave boliger, à la rækkehusene på mejerigrunden i Gl. Rye, vil heller ikke ødelægge udsigten til/fra Kyhnsmindeområdet med dets skove. Den vil forsvinde ved et kæmpebyggeri.

Arkitekturpolitik – hvornår?


Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.