Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sygdom rammer os alle, men hjælpen rammer skævt

Artiklens øverste billede
Inger-Marie Tryde, Regionrådsmedlem og folketingskandidat - Nye Borgerlige.

Alle taler om lighed – også i sundhed.

Der er skrevet rapporter, afhandlinger og udfyldt et hav af spørgeskemaer - viden mangler vi ikke, men vi mangler handling.

Der er mange veje til mere lighed i sundhed. Et af mine fokuspunkter er hjælpemidler af alle slags. Hjælpemidler afhjælper et problem her og nu, men det forebygger også forværring og yderligere sygdom og udfordringer.

En rollator hjælper med at holde folk gående, et høreapparat hjælper folk med at skabe kontakt og holde ensomhed og depression fra døren, og en blodsukkersensor kan nedbringe risikoen for diabetesfølger. Sundhed i en bred forstand.

Når man kan forebygge, kan man også nedbringe konsultationerne i vores sundhedsvæsen, og det har vi brug for i en tid med mangel på sundhedsfagligt personale. Lighed er også følelsen af at kunne selv – af ikke at være handicappet af sine udfordringer. Det giver selvrespekt, når man i videst muligt omfang kan selv.

I dag er der desværre store forskelle på hjælp og adgang til hjælpemidler til dem, der har behov. Det er ikke acceptabelt. Alle mine landsmænd skal have adgang til den bedste og hurtigste hjælp i det bedste sundheds- og sygehusvæsen - det vil jeg kæmpe for i Folketinget.

Under Mette Frederiksens lederskab er de 40 pct. fattigste i Danmark gået mest ned i levestandard (tal fra CEPOS), så det er kun de rigeste i vores samfund, som kan købe sig ud af uligheden på dette område.

Og riget fattes lige nu penge. Men i et land med verdens højeste skattetryk skal adgangen til et værdigt liv og de rette hjælpemidler i en i forvejen vanskelig livssituation naturligvis være lige for alle. Et hjælpemiddel er ikke en luksusting – et hjælpemiddel gør det muligt for os borgere at tage medansvar for vores egen trivsel, og det giver os en værdig frihed.

Jeg håber, du vil hjælpe mig med at bringe lighed i adgang til hjælpemidler højt op på dagsordenen i Folketinget.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.