Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Trailerpark i Ry

Artiklens øverste billede
Visualisering af bådhal med flersidige funktioner ved Skimminghøj før-efter er af landskabsarkitekt Bendt Nielsen.

For anden dag i træk kom den magtfulde formand for udvalget med det lange navn – i gamle dage ”teknisk udvalg” – til orde i MJA med meddelelsen om, at ”Ry alligevel får et Trailcenter” på Skimminghøj. Det dækkes ind med behovet for at få et vinterly i form af en bådhal til Gl. Turisten.

Om sommeren kan den være ”Hængekøjehotel” i tilknytning til kanoteltpladsen, med bedre toiletforhold og så videre. Det kommunale budget bidrager med 3,85 milliarder kroner, og kommunen skal stå for byggeriet til 7,7 millioner.

Det sker i samarbejde med Det grønne Partnerskab, der består af 13 lokale foreninger, og kræver en ny lokalplan for realisering.

Så langt så godt. Artiklen er illustreret med en skitse for en mulig bygning. Men hvor på Skimminghøj skal den placeres? Hvor stor er den kvadratmetermæssigt? Hvordan med adgangsforholdene?

Jeg formoder, at kanolejrpladsen til kanoturisterne fortsat skal eksistere, og det lader kun det engmæssige areal mellem denne og selve Skimminghøj tilbage som placeringsmulighed. Det kræver noget af en jord-opfyldning for at huse en bådhal med videre.

Vandturister på Gudenåen får let adgang fra vandet. Bilturister formoder jeg vil blive ganske udelukket pga. manglende parkeringsmuligheder. Oder? Cykelturisterne er min virkelig store, store bekymring.

De har længe vist, at de ikke respekterer almindelige færdselsregler: »Af banen her kommer vi«.

Hvad med os fodgængere? Skal vi finde os i hele tiden at måtte vige for cykelhornene? Kan vi ikke længere gå tur ud til Skimminghøj og sætte os på en af de kun to bænke derude og nyde den udsigt, der meget lidt er der mere på grund af af de alt for høje træer? En del af dem burde fældes. Man kunne også bruge jorden fra bakken til opfyldning af engarealet for at spare på sparsomme naturressourcer – i overensstemmelse med regionens nye ressourcepolitik.

I forbindelse med Traildiskussionen for 5 år siden mente en Ry-borger, at der med et Trailcenter på Skimminghøj kunne blive behov for en 3-sporet motorvej derud. Hvis man ikke kan bilparkere derude, stiller det spørgsmålet ”Hvor så?” Mon P-pladsen oven for havnen kan rumme alle de tilstrømmende motionister? Den er allerede propfuld af store biler lørdage. Skal markedspladsen inddrages til parkering, så man heller ikke vil kunne gå tur der og sidde på bænkene og nyde udsigten?

Den sidste hurdle må være vejindsnævringen ved Ry Marina – den forhindrer i hvert tilfælde den tresporede motorvej. Hvordan skal bådejerne parkere deres biler, hvis der må lukkes for biltrafik ad den asfalterede vej for at skabe adgang til Skimminghøj for både cyklister og almindelige fodgængere.

Jeg tænker især på, om Ry-borgerne også i fremtiden overhovedet kan være på Havnen, når turisme åbenbart prioriteres højere end byens egne borgere.

Jeg frygter det værste fra planlæggerne i Skanderborg, som fortsat gør deres for at ødelægge Ry- senest med det kæmpestore alt, alt for høje byggeri på Skanderborgvej Det er en skændsel for vores by.

Måske boden kunne være igen at opsætte fiskerimuseet som tidligere lovet?

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.