Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grøn omstilling og klima i en kandidats perspektiv

Artiklens øverste billede
Pressefoto.

Det siges, at vi er den første generation til at opleve naturforandringerne i den grad vi oplever dem nu, og samtidigt er vi den sidste generation, som har en mulighed for at gøre noget ved dem. Derfor kræver det en fælles indsats fra os alle sammen, hvad enten vi ældre eller unge, mænd eller kvinder, røde eller blå.

Det er som om, at folk fra blå blok har svært ved at tillægge sig, at man dyrker den grønne omstilling. Efter min vurdering skyldes det, at klima er blevet forbundet med at stemme rødt, men lad mig gøre det helt klart: Der er kæmpe opbakning til den grønne omstilling hos blå blok. Der hvor rød og blå blok adskiller sig i forhold til hinanden er metoden hvorpå vi vil håndtere klimaudfordringerne. For størstedelen af partierne i rød blok er der desværre kun én løsning på problemet; og det er at hæve afgifterne og skatterne samtidigt med, at man vil give staten mere magt og mere kontrol. Dette er efter min mening langt fra foreneligt med den verden, som vi danskere lever i.

Mine løsningsforslag:

I stedet for at straffe virksomheder, arbejdspladser og mennesker for deres klimaskadelige adfærd, er løsningen efter min mening, at vi bør bruge guleroden frem for pisken.

En gulerod til en mere klimavenlig indsats kan være et fradrag hos folk, der installere solcelleanlæg på taget, eller lavere afgifter til folk der anskaffer sig og gøre brug af en el-bil, eller ved give et tilskud til virksomheder, som et ønsker at iværksætte en innovativ handlingsplan eller projekt, som kan være med til at styrke den grønne omstilling. Mulighederne er mange, og de vil alle være holdbare løsninger.

Vi bliver alle sammen nødt til at gå på kompromis med vores hverdag i en eller anden forstand, hvis vi skal komme i mål med vores klimaindsats. Vindmøller i vores skyline kan være et nødvendigt tiltag, hvis vi på sigt gerne vil undgå ekstreme naturfænomener.

Men vi bliver alle sammen nødt til at gå på kompromis med vores hverdag i en eller anden forstand, hvis vi skal komme i mål med vores klimaindsats. Vindmøller i vores skyline kan være et nødvendigt tiltag, hvis vi på sigt gerne vil undgå ekstreme naturfænomener. Vi så alle, hvor hårdt det ramte Tyskland sidste år, da ekstreme mængder regn forsagede kæmpemæssige flodbølger. Det er en virkelighed, som desværre ikke vil være så langt væk fra os, hvis vi ikke handler nu og handler hurtigt. Jeg er klar til at ”lægge ryg til” og til at tage det ansvar som det kræver, når nogen skal ranke sig og sige, at nu går vi denne grønne vej. Ikke flere ord. Handling.

Det skal som sagt ikke være en straf at bidrage til at dyrke den grønne omstilling, det skal være en befrielse og en gevinst at gøre det. Og derfor er det nødvendigt at gøre brug af en metode, som folk kan se i øjnene og tænke til: ”okay det her kan jeg se mig selv i, det her vil jeg være med til at fremme.”

Derfor er jeg klar til at prioritere mere grøn energi og grøn omstilling med ”gulerodsmetoden” i brug. Det vil jeg gøre for vores allesammen skyld og for klodens skyld.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.