Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Boller i karry med ren oksekød

Artiklens øverste billede
Arkivfoto.

Som mor spørger jeg: Er det okay at tage hensyn til en religion i offentligt skoleregi og ikke andre?

Nogle vil mene, at det skal vi som forældre ikke blande os i, da børnene jo klarer det helt selv.

Her må jeg blot indskyde, at de børn, der ytrer særlige ønsker i forhold til religion, er jo præget hjemmefra og derved en forlænget tunge af deres forældres anvisninger, derfor mener jeg også, at beslutningen hører til blandt forældrene, og når de har sat rammerne, så kan børnene inddrages i forhold til at finde en fælles pragmatisk løsning indenfor de givne rammer.

Så når jeg hører, at man ændrer i madretter på grund af islam, så oplever jeg det ganske naturligt at stoppe op og spørge ind til, om man kunne tilgodese både de danske madvaner og dem, der har behov for særmad.

Når man så ikke vil det, så mener jeg, at man har åbnet op for religionshensyn, der må gælde i mere end én retning, med mindre man har en skolepolitik, der kun rummer særhensyn til én religion/ideologi, islam, og i så fald bør det meldes klart ud til alle forældre.

Som kristen familie spiser vi ikke halal-slagtet kød, da det er ofret til en gud, der ikke er vores, og de afgifter, der betales til denne certificering kanaliseres via Holland til Muslim World League, som støtter den konservative islam i Saudi Arabien. Her dyrkes blandt andet kvindeundertrykkelse, drab på homoseksuelle, stening og så videre.

Det ønsker vi ganske enkelt ikke at støtte!

Skolen vil ikke tage hensyn til dette og siger, at de ikke lader sig diktere af trosretninger.

Jeg har heller aldrig stillet særkrav herom i skoleregi, da det ikke var min opfattelse at folkeskolen på den måde tog særhensyn.

Efterfølgende har skolelederen udtalt til Midtjyllands Avis, at det oksekød, de brugte, bestemt ikke var halal, da det var købt i Netto, og han har en bon på det.

Fakta er, at stort set alt kød, der sælges på det store verdensmarked, hvor både COOP og Dansk Supermarked handler, er med halalslagtet oksekød. Det er dyrt for slagterierne at køre to slagtelinjer, derfor halalslagtes stort set alt oksekødet. Denne info havde skolen fået af undertegnede, inden skolelederen gik i pressen, men hvorfor går han nu ud og påstår, at det ikke var halal, når man havde pointeret, at det ikke var noget, man ville tage hensyn til?

Jeg kan med andre ord ikke finde den røde tråd i skolens politik……

Snakken er nødvendig at tage - lige nu er ansvaret overladt til den enkelte, med den udskamning der de facto risikerer at følge……..er det fair?

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.