Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Bør børn cykle? Skolevejen er en udfordring med manglende cykelsti

Artiklens øverste billede
Politikere og forældre ude for at teste skolevej-strækningen mellem Alken og Skanderborgvej, som der også skrives om i dette debatindlæg. Foto: Aske Drost

Fem dage om ugen cykler min søn Vildfred på 4 år fra Alken til Bjedstrup Børnehave og hjem igen. Han elsker at gå i børnehave og han elsker at cykle. Specielt når det regner. Så kan han køre igennem vandpytterne.

Jeg elsker også cykelturen, men samtidig er jeg også nervøs for om han nu også husker at holde sig inde ved siden og om bilerne nu også har set ham. For strækningen mellem Alken og Skanderborgvej er en snæver landevej med togoverskæring og små sving og der er en del biler i morgentrafikken.

Jeg synes at kommuner skal prioritere cykelstier omkring børneinstitutioner meget højt. Dette vil gøre det nemmere, at tage det sunde transportvalg, og jeg mener dette vil kunne bidrage til børns sundhed, trivsel og udvikling.

På vejen møder vi mange skole- og børnehave-børn, men de sidder i ladcykel eller i bil, hvilket jeg godt kan forstå.

Når jeg tænker på min egen barndom var cyklen en stor del af hverdagen som blev brugt til og fra skole, til og fra kammerater efter skole, og til og fra fodbold og andre fritidsaktiviteter. Det kunne godt blive til en del kilometer, hvis man cyklede sammen hjem til en kammerat efter skole, efterfølgende besøgte en tredje kammerat, hvorefter vi alle tre fulgtes til fodbold eller badminton. Ud over friskluft og motion, tror jeg cyklen gav os noget selvstændighed, noget selvhjulpenhed og noget initiativrighed – nogle værdier som jeg gerne vil give videre til mine børn.

Denne hverdag mener jeg ikke er realistisk med det nuværende vejnet til og omkring Bjedstrup skole. Selv når børnene er små og altid cykler sammen med en voksen, synes jeg det er en udfordring med manglende cykelsti. Og med det nuværende vejnet skal skolebørnene være meget gamle før de kan cykle alene til og fra skole

Rådet for sikker trafiks guidelines lyder, at børn er i stand til at cykle til og fra skole selv, på en udfordrende trafikeret skolevej, når de er 10-12 år. Bjedstrup skole er en lille lokal folkeskole, der går fra 0-6 klasse. Det betyder at Vildfred måske først vil kunne cykle til og fra skole selv, når han er stoppet på Bjedstrup folkeskole i 6 klasse. Omvendt skriver rådet for sikker trafik, at en velkendt sikker skolevej kan cykles alene fra 8-årsalderen.

Jeg synes, at kommuner skal prioritere cykelstier omkring børneinstitutioner meget højt. Dette vil gøre det nemmere, at tage det sunde transportvalg, og jeg mener dette vil kunne bidrage til børns sundhed, trivsel og udvikling.

Bør børn cykle? Ja, det synes jeg. Dog er jeg i tvivl ved tilfælde som landevejen mellem Alken og Skanderborgvej. Her synes jeg der skal bygges en cykelsti så børn kan cykle sikkert til og fra børnehave og skole og få gode cykel vaner ind fra barnsben.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.