Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fem grunde til at droppe tidlig SFO

Artiklens øverste billede
Tidlig SFO-start kan give mange børn en uheldig og utryg skolestart, lyder det i debatindlæg. Arkivfoto

”Det er som at tisse i bukserne”.

Sådan svarer professor emeritus ved DPU på Aarhus Universitet, Stig Broström, da P4 Østjylland i weekenden spurgte til Skanderborg Kommunes beslutning om at indføre tidlig SFOstart.

Til dem, der ikke hørte med, sammenfatter Skanderborg Forældreorganisation her fem grunde til, at fremrykningen ifølge professoren er en dårlig idé:

Det er en spareøvelse: Der er ikke mange pædagogiske argumenter for at gøre det her. Det er en økonomisk og praktisk øvelse for at spare og at skabe pladser i daginstitutionerne. Men det går ud over børnene.

Mange børn vil få en uheldig og utryg skolestart. Vi ved forskningsmæssigt, at det hævner sig langt ind i skoleforløbet. Det bliver et problem – ikke bare i forhold til opnåelse af karaktergennemsnit, men i forhold børnenes lyst til at gå i skole.

Det kan ikke betale sig: Det kan komme til at koste kommunen mere, end de sparer. I det lange løb betyder det, at vi får en børnegruppe, som ikke har lyst til at gå i skole og er uvillige og ikke får udbytte ud af undervisningen. Og så skal pengene bruges dér.

Børnene er ikke klar: For de fleste børns vedkommende kan bare 2-3 måneder betyde meget. Børn er ikke udviklingsmæssigt parate til skiftet til SFO eller skole tidligere.

Der er ikke nok voksne: Det er problematisk, at børn ankommer til en SFO, hvor der er mange børn og ikke ret mange voksne til at hjælpe børnene og invitere barnet ind i leg. Børnene kommer til at opleve, at de ikke fungerer og slår til.

Det får store konsekvenser: Mange børn vil få en uheldig og utryg skolestart. Vi ved forskningsmæssigt, at det hævner sig langt ind i skoleforløbet. Det bliver et problem – ikke bare i forhold til opnåelse af karaktergennemsnit, men i forhold børnenes lyst til at gå i skole. Og det er altså problematisk, at børn er skoletrætte allerede i børnehaveklassen. Det er resten af børnenes skoleliv, det handler om.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.