Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvor gammel ville du være, hvis ikke du kendte din alder?

Artiklens øverste billede

Jeg holder af afslutningen på gudstjenesten i de fleste folkekirker landet over. Hvor præsten står i døren og siger ”god søndag”. Håndtrykket er nogle steder blevet til et varmt blik og et dybt nik, da vi alle lærte ordet smittekæder at kende, men lad det nu ligge. Håndtryk eller ej, den hilsen i døren. Jeg holder af den, både når jeg har været kirkegænger eller præst under gudstjenesten.

Det er også i kirkedøren, at der gives hilsner fra kirkegænger til præst. ”Tak for en god prædiken”. ”Tak for velsignelsen, den gør mig klar til at gå ud i verden igen”. Der er mange dejlige kommentarer.

Også de mere kritiske af slagsen: ”Det var ikke alle salmer, jeg kendte, der var flere fra den dersens 100 salmer-sangbog”. Eller: ”Jeg synes nu godt, at I præster kunne tale højere/lavere/langsommere/hurtigere”. Det er ærlig snak lige dér i kirkedøren. Der bliver ikke pakket noget ind eller fejet noget ind under gulvtæppet.

Det er engagerede kirkegængere, der har været til gudstjeneste. Nogle, som vil kirken og som forholder sig til, hvad der sker derinde. Hvad der synges, hvad der siges, hvordan det siges og så videre. Det har betydning – og de fleste, der har været til gudstjeneste, har en holdning til det, der sker og reflekterer over det. Det er godt og det er vidner om, at gudstjenester langtfra er ligegyldige, tværtimod!

Nok også derfor satte det ekstra tanker i gang, da én fra menigheden efter gudstjenesten siger til mig: ”Tak for i dag. Tænk sig: Så store ord fra så ung en kvinde!”

Det slog mig og har siddet i mig siden: Hvad mon mennesket overfor mig havde sagt, hvis jeg havde vendt den om og sagt: ”Så stort et smil fra så gammel en mand som dig!” Nej, vel? Mon ikke han var blevet noget fornærmet. Som om, at en mand på 75 per definition er sur, tvær, bitter og ugidelig? Sådan hænger det gudskelov ikke sammen.

Det er jo hverken vores alder eller køn, der hænger sammen med hverken vores sangstemme, humør eller evne til at sætte ord på de store ting i tilværelsen. Det påvirkes af alle mulige andre ting, men den alder, vi har er noget ved os, som ingen af os kan ændre på og vi er ikke selv skyld i, hvilket køn, vi blev født eller hvilken alder, vi har. Og køn og alder siger gudskelov også meget lidt om, hvem vi er som mennesker.

Eller som den amerikanske baseball-spiller, Satchell Paige skulle have formuleret det: ”Hvor gammel ville du være, hvis ikke du kendte din alder?”

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.