Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Magtfuldkommenhed i kommunen

Artiklens øverste billede
Foto: Erland Rasmussen.

Jeg har nok sovet i timen. Da jeg endelig vågnede op, var det, da Ry Hallen midt i juli – midt i sommerferien!! - trak sig fra samarbejdet med kommunen, fordi de bliver smidt ud af Ry Hallerne i dagtimerne! Det var 1½ måned efter høringsfasen afslutning 1. juni. Jeg har simpelthen ikke vidst, hvad der sker i sagen. Har der i det hele taget været afholdt borgermøde den 19. maj som annonceret i lokalplanen?

Bevidst strategi fra kommunens side at udnytte, at folk har holdt ferie?

På mødet i Ry Hallen tirsdag den 20.9. forstod jeg, hvorfor halbestyrelsen har trukket sig. De har deltaget i møder med kommunen, hvorfra der ikke findes referater. Mon ikke det er noget, vi alle sammen kender til fra minkskandalen med det magtfulde statsministerium som nærmest enevældig beslutningstager?

Med alt det, jeg har fundet ud af siden, står det mig klart, at kommunen tromler frem og holder informationer skjult for at forhindre Ry-borgernes inddragelse i sagen om en ny skole.

Med alt det, jeg har fundet ud af siden, står det mig klart, at kommunen tromler frem og holder informationer skjult for at forhindre Ry-borgernes inddragelse i sagen om en ny skole. Den lokalplan skal partout gennemføres med byggeri op af Ry Hallerne, så deres udvidelsesmuligheder begrænses. Det bliver ellers nødvendigt med den befolkningstilvækst, borgmesteren forudser de næste 10 år.

Hvilke er de politiske studehandler bagved?

At noget er galt, burde vi have anet derved, at kommunen allerede længe har meddelt omlægningen af Nettorundkørslen. Det er et led i Lokalplan 1190 derved, at der skal være lang indkørsel til området derfra.

Men det værste er altså, at kommunen i dagtimerne vil beslaglægge hallerne til skolebørnenes idrætsaktiviteter, så de mange borgere, der benytter hallerne om dagen ikke kan fortsætte med deres ældreaktiviteter, badmintonspil m.v. Hvorfor er det heller ikke alle fritidsforeninger, der har fået besked fra kommunen?

Som det står i sagsfremstillingen til byrådsmødet 22.6. ”Derudover vil (der) i et vist omfang også være kapacitet til dagtilbud, Gudenåskolen og foreningstilbud i dagtimerne”, når de øvrige (kommunale) skoler først er tilgodeset!! Med andre ord er kommunen i gang med at lægge sin klamme hånd på den selvejende institution Ry Hallerne. Er det lovmedholdeligt sådan bare at forgribe sig på andres ejendom? De haller, som Ryborgerne fra begyndelsen af har gjort et kæmpearbejde først i etableringen i 1969 ved frivilligt håndværkerarbejde og pengeindsamling. Samlede hallerne ikke selv 60 mio. kroner ind til den store udvidelse 50 år senere?

Godt nok ejer kommunen jorden og betaler et årligt tilskud på vist 4 mio. kr. Men det er jo ingenting i forhold til, hvad hallerne betyder for rigtig mange borgere i dagtimerne. Ikke alle ældre er lige glade for at bevæge sig hjemmefra, når det er mørkt. For os er hal aktiviteter i dagtimerne en vigtig social kontakt med andre – i sporten selv, men også bagefter i kantinen over en kop kaffe og en dram.

Nej, hele sagen lugter langt væk af bevist professionel politisk manipulation.

Hvorfor ikke benytte lejligheden til at få den nye skole bygget ved Knudhulevejen? Placeret i flot natur og med de bedste udvidelsesmuligheder for både haller og ny skole.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.