Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Silkeborg-Aarhus banen: Et stop i Galten er ikke nok

Artiklens øverste billede
Torben Wallner er byrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti. Arkivfoto

Borgerne i Skanderborg Kommune bør spidse ørerne i den kommende tid. Silkeborg – Aarhus banen, som er på tegnebrættet, og netop sat i offentlig høring, kan få afgørende indflydelse på adgangen til kollektiv trafik for bl.a. borgerne i Skanderborg Kommune.

Folketinget har afsat midler til en jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Regionalbanen skal sikre hurtig kollektiv trafik på tværs af Østjylland i korridoren mellem Aarhus og Silkeborg og ind mod Herning.

Det er en fantastisk nyhed, og et skridt i den rigtige retning mod den grønne omstilling. Der er dog et par ankepunkter og områder hvor vi i Skanderborg Kommune bør spidse ører og være med til at præge projektet. Regionalbanen er udlagt som en enkeltsporet bane. En enkeltsporet bane giver ikke mulighed for det antal stop på ruten som vil komme borgerne i Skanderborg Kommune til gode. Som det ser ud nu så ligger planen udelukkende op til et enkelt stop i Galten. Det er naturligvis ikke nok – hvor bliver f.eks. stoppet af i Låsby? Derfor skal der arbejdes politisk for en dobbelt linieføring, som der ikke er afsat midler til, med stop i Låsby, Framlev og de større Aarhus forstæder. Får vi ikke det, så giver banen ikke det boost der er behov for til den kollektive trafik.

Borgerne i Skanderborg by, og ikke mindst Ry bør ligeledes være årvågne og engagerede i de kommende høringer. Ikke mindst fordi de bagved liggende tal og undersøgelser baserer sig på at der, ved regionalbanens etablering, fremover kun bliver en enkelt tog afgang i timen mellem Ry og Skanderborg, modsat de to vi har på banen i dag. Dette bør i øvrigt også vække bekymring hos borgerne i Stilling, der i øvrigt stadig venter på deres togstation.

Banedanmark er som nævnt nu gået i gang med høringsfasen og har indbudt til borgermøder i de berørte kommuner.

Fra politisk hold arbejder kommunerne på en fælles kommunal indstilling fra hhv. Silkeborg-, Aarhus- og Skanderborg kommune. I dette arbejde har jeg overfor politikere i de andre kommuner rejst bekymringen om at den halverede togdrift, der kommer til at ramme specielt Ry- og Skanderborg borgerne hvis planerne gennemføres, vil have en negativ påvirkning for store dele af Skanderborg kommunes borgere. Det er dog i sidste ende politikerne i Folketinget der skal tage stilling til om planerne kan ændres så de tilgodeser vores ønsker, og det er her hvor borgernes syn på sagen er vigtig.

Jeg vil derfor opfordre til at man giver sin holdning om emnet til kende på et af disse møder. Mødet i Skanderborg kommune foregår på torsdag den 29. september kl. 19.00 i Klank Idrætscenter.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.