Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Præstens Klumme: Ud af kasserne

Artiklens øverste billede

Det var ikke en helt optimal start på dagen. Jeg stod foran hoveddøren. Minutterne tikkede, mens jeg forsøgte at huske, om det hele var samlet i min sorte cykletaske – computer, madpakke, papirer til dagens møder. Så med lange skridt ud til cyklen. Pokkers. Mobilen.

Tilbage igen og så i fuld fart mod Hotel Skanderborg Park, hvor jeg skulle mødes med mine fire præstekollegaer. To af dem er begyndt 1. april, så derfor havde vi sat hinanden stævne til en teamdannelsesdag med fokus på at få kickstartet det gode samarbejde.

Jeg satte skub i rugbrødsmotoren, susede forbi søen og ud af Højvangen. Ankomst 9.03. Forsinkelsen irriterede mig, for så skulle de andre vente. Forud for dagen havde jeg endda fået papir på, at jeg netop ville tænke sådan.

Vi var blevet personlighedsanalyseret, og jeg faldt ud som typen, der bl.a. er optaget af, at alle har det godt – hvorfor jeg selvfølgelig ikke skal forsinke et møde.

Der findes et hav af den slags analyser. Til os var blevet brugt en Jung-inspireret analyse, hvor alle bliver sat ind i én af 16 grupper baseret på nogle faste psykologiske præferencer.

Nogle vil mene, at det er lige kækt nok at kunne have alle verdens 7,9 milliarder nede i 16 kasser! Så analysen skal tages med et gran salt. Men som et bud på en grundtype, der så kan varieres i det uendelige. Som forældre kender vi måske det, at vi erfarer, at vores børn kommer med et givet væsen – f.eks. primært udadvendt eller indadvendt.

Der sad vi så på Hotel Skanderborg og kiggede på hinanden med analysens nye briller. Fik forståelse for handlemønstre, reaktioner, interessefelter og kunne på den baggrund tale kommunikation, arbejdsgange og fordeling af opgaver. Øjenåbnende. For vi blev tvunget ud af den antagelse, at vores egen måde ER den bedste måde.

Vi blev mindet om, at der er forskellige rigtige måder at gå til en sag på: Man kan f.eks. være fokuseret på erfaring, visioner, opgaveløsning eller relationer.

På den vis blev dagen også et værn mod det, Luther engang advarede imod – nemlig, at mennesket er i fare for at blive indkroget i sig selv. Et lidt sært ord, men forestil jer en krop lukket om sig selv, måske endda med hovedet bukket helt ned på maven, så blikket skuer stift på egen navle. Så er man indkroget.

Det sker, når vi kun kan se verden fra eget perspektiv, eget ståsted. Og det er synd for os, hvis vi ender der. For meningen opstår for det meste, når vi overskrider vores eget, giver os hen og er noget for andre.

Af den grund er det vigtigt at bryde ud af vores kasse. Op af de en af de 16 bokse og ud i mellemrummene mellem os, hvor vi har vores eget med, men også viljen til at ville forsøge at forstå de andres præferencer. Livet opstår der, hvor vi mødes på midten. Livet leves i mellemrummet mellem dig og mig.

På vejen hjem af Højvangen på cykel i mild støvregn og mindre kraftigt tråd i pedalerne tænkte jeg, at jeg er heldig at være en del af et fællesskab med kollegaer med andre præferencer end mine. Lærerigt og forunderligt.

Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.