Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad er udsigten til cykelsti på farlig vej?

Artiklens øverste billede
Strækningen mellem Voerladegård og Dørup er karakteriseret som farlig vej. Nu efterspørger borgerforeningen handling fra politikerne. modelfoto

I Voerladegård og Dørup har vi fokus på den politik der bliver ført i forhold til tildeling af cykelstier.

I Skanderborg kommune har vi et efterslæb i forhold til at skabe mulighed for, at flere kan cykle. Dette mærkes tydeligt i vores del af kommunen, måske også forårsaget af at ’vi er jo ikke så mange’. Vi må alligevel påpege at vi har ventet rigtig længe nu, og må opfordre kommunen til at prioritere og forvalte cykelsti-listen i vores favør – det er vores tur nu.

I landsbyerne kan vi ikke konkurrere med centerbyernes befolkningstal, men bør det ikke tælle med i regnskabet, at vi trods færre mennesker efterhånden er mange, der sammen har ventet i 20 år?

Anne Odgaard på vegne af Dørup Borgerforening samt Voerladegård og omegns borgerforening.

Strækningen mellem Voerladegård og Dørup er karakteriseret som farlig vej. Der er få cm på ydersiden af kantstregen til at cykle på, med en høj kant ned til rabatten. Hver vejbane er minimalt bredere end en lastbil, hvorfor det ofte ses, at lastbiler ikke holder sig snorlige inden for egen kørebane. Både vejforhold, suset fra bilernes hastighed (80 km zone) samt dårligt udsyn på grund af et sving gør, at vejen er farlig at cykle på.

Strækningen har stået på prioriteringslisten i over 20 år. En lang ventetid på at få en cykelsti på 1,6 km, der kan binde vores byer sammen. Gøre det muligt at færdes til skole, legeaftaler, sport og fritid og andet uden bil.

I år 2008 lå vi nr. 6 på listen, vi begyndte at ane håb. Så ændrede kommunerne it-system og opgørelsesmåde, og pludselig lå vi længere nede ad listen. I 2020 var vi pludseligt røget ned som nr. 30., allernederst på listen. Via aktindsigt viste det sig, at strækningen på 1,6 km var budgetteret til at koste 12,4 mio. kr., godt tre gange så meget som den senere korrigerede pris og meget mere end de øvrige strækninger, sammenholdt med afstanden. Der var lavet en regnefejl! Nu er fejlen, efter anmodning fra borgerforeningen, rettet. Herefter lå vi som nr. 17, for senere at konstatere, at vi var rykket ned som nr. 19, fordi nye strækninger er kommet til. Vi har fuld forståelse for, at der hen ad vejen opstår nye behov for cykelstier i de større byer. I landsbyerne kan vi ikke konkurrere med centerbyernes befolkningstal, men bør det ikke tælle med i regnskabet, at vi trods færre mennesker efterhånden er mange, der sammen har ventet i 20 år?

Så, kære politikere i Skanderborg kommune. Vi vil bede jer til at hjælpe med at få denne cykelsti på budgettet til udførelse så hurtigt som muligt.

Er det muligt at komme i dialog om hvordan vi med lokale kræfter kan medvirke til at realisere målet om en cykelsti, stiller vi os virkelig gerne til rådighed?

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.