Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ry får ekstra dagligvarebutik og nyt handelsområde

Artiklens øverste billede
Thomas Cordtz. Foto: Presse

På seneste byrådsmøde blev det endelig vedtaget, at Ry får et nyt og større handelsområde i den østlige ende af byen - og dermed plads til endnu en dagligvarebutik.

Det er godt nyt både for byen og handelslivet, og jeg glæder mig personligt, over at vi kom i mål og fik vedtaget det kommuneplantillæg, der nu danner grundlaget for udvidelsen. Havde det ikke været for konservativt benarbejde, var vi nok ikke nået dertil.

Det er godt nyt både for byen og handelslivet, og jeg glæder mig personligt, over at vi kom i mål og fik vedtaget det kommuneplantillæg, der nu danner grundlaget for udvidelsen. Havde det ikke været for konservativt benarbejde, var vi nok ikke nået dertil. 

Tilbage i 2018, da jeg var nyvalgt, var en af de første opgaver, vi havde i Økonomiudvalget at vedtage en ny kommuneplanen. Her gik det op for mig, at al handelsliv med det foreliggende forslag, skulle centreres omkring Ry bymidte - aldeles uden mulighed for handelslivet for udvidelse, eller for at etablere sig i andre områder.

Jeg hakkede derfor hælene i og meddelte, at jeg ville stemme nej, hvis ikke der fandtes en anden løsning.

Jeg mente dengang og mener fortsat, at handelslivet i Ry skulle have mulighed for at udvikle sig, og der skulle et ekstra supermarked til byen - en tredje spiller på dagligvareområdet.

Men daværende borgmester, Jørgen Gaarde, tilbød en deal: Hvis jeg stemte for, kunne vi se nærmere på muligheden for at etablere et aflastningsområde til nye butikker i Ry Øst.

Jeg slog omgående til, og vi indgik en “gentlemans agreement”. Intet blev skrevet ned, men Jørgen Gaarde holdt ord, som han altid gjorde.

Siden da ved vi alle, hvor meget sagen er trukket ud - ikke mindst fordi hensynet til trafik og ny skole kom til, men også fordi de politiske bølger er gået meget højt med hensyn til det nye torveområde.

Der gik i den grad politik og følelser i den - ikke mindst i Ry. Netop derfor er jeg så glad for, at røgen har lagt sig, at vi er nået til vejs ende.

Ry får det ekstra supermarked - hvilket vil yde tiltrængt og sund konkurrence til de allerede eksisterende dagligvarebutikker. Det glæder jeg mig over, og jeg ved, at der mange Ry-borgere, der også glæder sig over udsigten til, at vi får en tredje spiller på banen.

Tilbage står nu, at vi byrådet i det kommende arbejde også sikrer, at det nye butiks- og torveområde bliver indbydende, og at det vil opleves som en pæn entré til hele byen. Det vil jeg arbejde for.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.