Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Derfor må du kun køre 50 km/timen på Højvangen«

Artiklens øverste billede
det kan være fristende at træde på speederen, når man kører ved Højvangen. Arkivfoto: Michael Wulff

Jeg læser dagligt nyhedsbrevet fra UgeBladet, som jeg hver dag får via mail. Her efterlyser en læser svar på, hvorfor det kun er tilladt at køre med 50 km/t på Højvangen, og beder om forklaring på hvorfor?

Det tror jeg godt jeg kan give et svar på.

På Højvangen er der ingen gadebelysning. Der findes tre uddannelsesinstitutioner, en skole, et gymnasium og en handelsskole med et stort antal elever.

Kildevej er en farlig udkørsel, og der holder ofte mange bilister der skal køre ud fra Kildevej til Højvangen. Udkørslen fra Circle K og ud på Højvangen er også et farligt kryds, hvor der er sket mange uheld.

Hans Skovhus

Der findes ligeledes tre supermarkeder, en svømmehal og et fitnesscenter samt en stor tankstation (Circle K). Der er ligeledes et plejehjem i nærheden (Kildegården).

Der er en stor søgning til supermarkederne, hvilket giver en del trafik såvel gående som kørende til og fra supermarkederne. Mange gange krydses Højvangen af fodgængere der eksempelvis er stået af bybussen eller skolebussen, selvom der er sti der går under vejen. Den bruges bare ikke i tilstrækkelig omfang, fordi det er lettere at krydse tværs over Højvangen mellem bilerne. Det er også farligere.

Der er mange veje der munder ud i Højvangen. Udkørslen fra supermarkederne - Kildevej er en farlig udkørsel, og der holder ofte mange bilister der skal køre ud fra Kildevej til Højvangen. Udkørslen fra Circle K og ud på Højvangen er også et farligt kryds, hvor der er sket mange uheld.

Krydset er lidt specielt, fordi Mallinggårdsvej ligger lige overfor. Det er især venstresvingende fra Circle K og ud på Højvangen, og venstresvingende fra Mallinggårdsvej ud på Højvangen der er problematisk.

Disse færdselsmæssige foranstaltninger jeg har nævnt, er bl.a. årsagen til at det kun er tilladt at køre med 50 km/t ad Højvangen, i modsætningen til eksempelvis Oddervej og vejen fra Dirksen til Låsbyvej, hvor der er skiltet med 60 km/t.

Jeg er ikke ansat i Skanderborg kommune, men ved lidt om forholdene som tidligere ansat ved politiet i Skanderborg, hvor netop Højvangen har været nævnt på møder mellem kommunen og politiet.

Læs også

Del artiklen