Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Borgerinddragelse klinger hult

Jeg har de seneste uger lyttet til debatten op til kommunalvalget i Skanderborg. Og næsten uanset hvilket parti jeg lytter til - så lægger I meget vægt på borgerinddragelse.

Derfor får jeg lyst til at give jer et eksempel på – hvad jeg som borger har oplevet, da jeg den første, eneste og nok også sidste gang kastede mig ud i at lave et høringssvar. Det var dengang, der var mulighed for at indgive høringssvar til lokalplanen for udbygning af Ry Bytorv. Selve sagen er egentlig ikke vigtig, men det jeg gerne vil fortælle om – det er min oplevelse af processen, hvor I egentlig inviterede til borger inddragelse.

- Den 05.09.2018 indsender jeg vedlagte høringssvar til Skanderborg kommune. Et høringssvar, som jeg synes, er i en åben tone, der inviterer til dialog. Jeg får ikke andet svar end en automatisk kvittering for modtagelsen.

- Efter et halvt år hører jeg fra kommunen med de svar, og den lokalplan, der er vedlagt denne mail.

Jeg har ikke fået svar på det jeg har spurgt om, og i stedet får jeg tilsendt en masse forklaringer om lovgivning, byggefelter, en vedtaget lokalplan og en klagevejledning.

I virkeligheden ville jeg nok have følt mig set og hørt, hvis jeg havde fået en mail, hvor man i det mindste for eksempel havde anerkendt, at man skulle tænke over tidspunkter for borgermøder fremover. Der skulle faktisk ikke så meget til, før jeg ville føle mig inddraget.

Men det, jeg i stedet har lært, er, at det ikke kan betale sig som borger at indgå i den almindelige demokratiske høringsproces.

Pia Hedegaard, Søvangs vej 8, 8680 Ry

Men det, jeg i stedet har lært, er, at det ikke kan betale sig som borger at indgå i den almindelige demokratiske høringsproces. Dem der lykkes med at blive hørt – ja det er nok i virkeligheden dem, der skriver direkte til en politiker om de ting, de gerne vil påvirke. Så borgerinddragelse - det klinger lidt hult for mig, og det er helt sikkert, at jeg ikke i fremtiden vil bruge tid på høringssvar.

I mit arbejdsliv arbejder vi meget med begrebet direkte dialog, og det betyder meget for den enkelte, at vi tager dem alvorligt. Det kunne jeg foreslå, at I arbejder med som værdi i den kommende byrådsperiode – og i samme ombæring se kritisk på de breve, der sendes ud til borgerne i sådan en proces.

Men på tirsdag vil jeg bruge min demokratiske ret til at stemme på den kandidat, der bedst repræsenterer det, som jeg tænker, er vigtigt for Skanderborg kommune – herunder Ry, hvor jeg færdes i min dagligdag. For jeg tænker stadig, at demokrati er vigtigt, og vi skal alle tage et ansvar for det samfund, vi er en del af.

Rigtig god valgkamp til jer alle.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen